What goes around comes around

Med en lång räcka lediga dagar och väder som emellanåt är lite sisådär, passar det perfekt att röja och rensa hemma. Passa på att rensa bort allt du har hemma som du inte använder, som är trasigt, som du inte tycker om. Har du saker som är värdefulla och kan generera lite pengar istället för att bara ligga och skräpa? Lägg ut en annons på Tradera eller Blocket.


Men, lyckoforskningen har visat att en stor del av vår upplevda lycka kommer genom att hjälpa andra, och göra något gott för andra. Kanske finns det någon annan som vill ha det som du tänker göra dig av med. Kanske du kan tänka dig att skänka bort något. Bara av den anledningen att göra någon annan glad!!


I veckan kom en arbetkamrat förbi hemma hos mig och hämtade mina trädgårdsmöbler i teak som jag hade tänkt sälja, då jag köpte nya trädgårdsmöbler i år. Hon har precis flyttat och har en liten trädgård, och en dag på jobbet frågade hon om någon hade några gamla trädgårdsmöbler som hon kunde få. Ja, jag har sa jag. De stod och skräpade på framsidan av huset och väntade på att jag skulle lägga ut en annons. Nu fick hon dom istället och blev jätteglad. Och jag blev glad över att göra henne glad, och att få bort dom från trädgården, som genast kändes mycket ljusare och lättare.


Igår var jag och vattnade en väns blommor. När jag stod på balkongen såg jag att grannen under hade grävt upp massa trädgårdsplattor då de höll på att bygga altan. Precis sådana släta gråa betongplattor som jag behövde köpa några stycker för att komplettera de jag redan har. När jag frågade om de skulle använda plattorna svarade de nej och så fick jag dom. Jag blev glad. De blev glada över att hjälpa till, och säkert glada över att de blev av med de så bekvämt.



Kommentarer
Postat av: Emelie S

Det där tänket gillar jag. Att kunna ge till någon och få tillbaka av någon annan, eller hur man ska se det.



Att kunna ge utan att kräva något tillbaka men också att kunna fråga om man kan få utan att få dåligt samvete för att man inget betalar.



Vad härligt om mer saker skulle komma till användning på det sättet. Något som är helt värdelöst för någon, kan ju vara en guldgruva för någon annan :)



Bra skrivet!!

2011-07-14 @ 22:55:12
Postat av: balansilivet

Absolut! Alltför mycket saker, som fortfarande kan användas, slängs då man själv kanske inte längre har användning för det. Men för någon annan kan det vara precis vad man letar efter, och behöver.



Och precis som du skriver - att ge till någon, utan att kräva eller förvänta sig något tillbaka ger en skön tillfredsställelse. Och någon annan, någon annanstans kanske har precis det jag själv letar efter. Ett kretslopp :)

2011-07-15 @ 10:21:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0