Sommarens bär




Har du trädgård med bärbuskar och inte vet vad du ska göra med dom? Baka en paj! Den här pajen blev jag bjuden på en gång, och tog snabbt receptet då den är suveränt god. Den går säkert att baka med andra bär också, men jag gillar brytningen mellan det syrliga och det söta. Jag har gjort den massor av gånger, och den är alltid lika uppskattad.


Suverän paj


Gör en pajdag med 150 gr smält smör, 1 dl socker, 3 dl vetemjöl, 1 tsk bakpulver och ev lite vaniljsocker. Tryck ut degen i en pajform.


Gör en fyllning med 2 dl creme fraiche, ½ liter röda vinbär, 1 ägg, 1 dl socker, 1 tsk vaniljsocker


Baka den i 225 grader i 20-30 minuter och servera med en kula vaniljglass.



Kommentarer
Postat av: Laila

Åh tack! Ska snart över till en morbror och plocka lite röda vinbär. Satt just och fundera på vad jag kan baka av dom eftersom jag inte är någon saft människa.

2011-07-13 @ 15:00:12
URL: http://tillklippt.blogspot.com/
Postat av: Carina

Jag gjorde pajen och bjöd mina gäster.Det sa slurp och inte en smula fanns kvar.

2011-07-13 @ 15:06:22
Postat av: balansilivet

Vad roligt att pajen blev så uppskattade Carina :) Vuxna gäster brukar gilla den, men barn kan ibland tycka att den inte är tillräckligt söt. Ska nog göra en själv i helgen, sen är det slut med röda vinbär i frysen så dags att plocka nya och fyllar på för kommande året

2011-07-13 @ 15:55:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0