Giftfritt hem

Kemikalier i vår omgivning ökar varje år. Bara inom EU finns det 100.000 kemiska ämnen, och det ökar för varje år. Kemikalier lagras i blodet och sugs upp av våra organ. Vid en blodanalys Margot Wallström gjorde visade det sig att hon hade 28 olika främmande ämnen i blodet. Tom isbjörnarna på Svalbard har rester av bekämpningsmedel i sig. Att helt skydda sig mot kemikalier går inte i dagens samhälle, då de finns i så många olika saker, men genom att välja bra produkter och tänka till går det att minska antalet kemikalier vi utsetts för.


Sovrummet


Börja i det rummet där du hämtar ny kraft och energi genom att välja en bra madrass, gjord av latexskum, bomull eller ull. Släng även ut syntetiska kuddar och välj ull. eller bomullsblandning. Köp oblekta och opreparerade lakan.


Badrummet


Kolla vad skönhetsprodukterna innehåller. Body Shop, Dr Hauscka och Elias är exempel på naturliga produkter






Kläder


När kläder har tvättats ett antal gånger har de flesta kemikalier tvättats bort, vilket gör det bra att köpa secondhand kläder även ur den aspekten. När du köper nytt - fundera på vad du väljer för kläder. Idag finns det en del kläder att välja som är ekologiska.


Maten


Läs innehållsförteckningen och se vad maten innehåller. Själv gjorde jag hemmagjord hamburgerdressing för ett tag sedan. När jag sedan kollade på den köpta såg jag att de innehöll i stort sett samma ingredienser, men min saknade ju naturligtvis alla E-nummer som hade tillsatts i den köpta. Köp organisk eller ekologisk mat, och tänk även säsongsbetonat.


Köket


Keramik, lera, glas och rostfritt stål är bra material att laga och förvara mat i. Använd naturmaterial så långt det är möjligt.


Städskåpet


I rengöringsprodukter är det många kemikalier. Produkter som innehåller ammonikak och klorin kan leda till problem med hälsan. Undvik dom, och försök hitta KRAV-märkta och naturliga rengöringsmedel. Maison Belle har massor av olika produkter som är framtagna av naturliga råvaror, och luktar mycket gott, tex lavendel för badrumsrengöring





Möbler


I elektronik, väggar, golv, soffor finns det dolda kemikalier. Välj istället trägolv och möbler i naturliga material


Inomhus


Att vädra ordentligt, genom korsdrag, varje dag gör att inomhusluften blir bättre. Använd naturen för att skapa väldoft hemma, tex med blommor, doftljus eller lavendelpåsar bland kläderna








Kommentarer
Postat av: Therése

Hej,

jag hittade din blogg för några veckor sedan och har sedan dess njutit av dina texter och bilder. Det känns som om jag har "hittat rätt". Du skriver om en hel del som jag själv funderar över och inspirerar mig. Tack! / Kram Therése

2011-07-06 @ 11:35:19
URL: http://mychoice-tess.blogspot.com/
Postat av: balansilivet

Vad roligt att du gillar det jag skriver, och varmt välkommen till min blogg!! Hoppas jag kan inspirera dig framöver också :) Kram

2011-07-06 @ 21:51:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0