Symboler

Vilka symboler omger du dig med? Om du tittar dig omkring i ditt hem, vad ser du då? Det är lätt att bli hemmablind och inte se vad man har för motiv på sina tavlor eller vilka prydnadsfigurer man omger sig med. Börja titta på saker omkring dig och se vilken symbolik sakerna har med sig. Är det symboler som ger dig kraft och positiv energi, eller är det saker som ger dig negativ energi? Vilka känslor väcks hos dig när du tittar på de saker som hänger på dina väggar, eller står på dina skåp? Allt vi har omkring hos innehåller symboler, även om det ibland är på ett undermedvetet plan. Har du tavlor, eller andra symboler, som visar lidande, ensamhet, sorg, krig eller annat fyllt med negativ energi. Är det den energin du vill omge dig med?


Fundera på vad du vill ha, vilken väg är du på väg i livet och vad vill du ha mer av? Vilka symboler ger dig en positiv kraft som förstärker dina intentioner och hjälper dig att ta dig dit du vill, och bjuda in det du vill ha mer av i ditt liv? Vilka känslor som väcks av olika motiv kan vara väldigt personligt, och det som ger en känsla av sorg hos en person kan ge en känsla av kraft hos en annan person.


Ett bra exempel, som inträffade här i veckan, var när de visade en liten reklamsnutt på TV angående skivan Absolute Acustic. Jag tycker de sångerna är så vackra, harmoniska och finstämda dvs de väcker positiva känslor hos mig, medan min dotter tycker att samma sånger är sorgliga och vemodiga.


När jag tittar mig omkring i mitt hem är det några symboler som är väldigt tydliga, och det ena är hjärtan. Jag har hjärtan på allt möjligt - tavlor, smycken, ljusstakar, prydnadsföremål osv. Hjärtan är för mig dels en vacker, mjuk och harmonisk form, men framförallt gillar jag symboliken. Hjärtan står för kärlek, och då tänker jag inte enbar på kärleken mellan man och kvinna, utan kärleken till min dotter, kärleken till mina vänner, kärleken till mina djur - ja, kärleken till livet helt enkelt. Jag älskar livet - och det har blivit en hel del sådana symboler genom åren :) Nu får ni några kärlekssymboler också




En annan symbol som jag har en del av är änglar. Änglar står för mig för något ljust, glädjefullt och beskyddande. Jag har köpt änglar jag tyckt varit vackra, jag har fått några skyddsänglar och just nu har jag även änglar (och hjärtan) på min köksgardin. Jag hittade den på rea, färgerna passade in i mitt hem och symbolerna var som gjorda för mig.




En tredje symbol jag omger mig med är naturbilder, och speciellt havet. Havet har alltid varit speciellt för mig. När jag känner mig nedstämd eller inte mår så bra, åker jag gärna ut till havet. Jag tycker om att promenera vid havet vid alla årstider och i alla väder, och jag kan sitta länge och bara titta ut över horisonten. När jag är vid havet får jag ett helt annat perspektiv på mina bekymmer, och känner mig liten och ödmjuk inför det stora, mäktiga havet. Sommartid får jag dock en helt annan känsla, och då handlar det om glädje och avkoppling. Så flera tavlor med hav, fyrar och båtar finns i mitt hem

 

Kärlek och passion är viktigt. Jag har ett par tavlor av Chekirov med älskande par, och till sist något som symbolerar massor av saker för mig - hästar. Det är ett djur som är kraftfullt, känsligt, intelligent och lojalt. Samtidigt ger det mig massor av glädje att rida.

Detta var några exempel på symboler hemma hos mig. Vad har du för symboler hemma hos dig??

 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0