Mer framtidstrender

I början av varje år kommer ju flera framtidsrapporter, både på kort sikt och på lite längre sikt. Om jag sammanfattar det som återkommer är det:

* Äkta vara. Vi vill ha äkthet. Dels när det gäller mat, och där diskuteras det överallt just nu avseende tillsatser i maten. Märkningen äkta vara har blivit ett led i marknasföringen, och Livsmedelsverket utreder om City Gross kan märka sina varor på det sättet, eller inte. Även när det gäller relationer vill vi ha äkthet.

* Ljusare och mer hoppfullt. Arbetslösheten minskar, högkonjunkturen ersätter den lågkonjunktur vi har haft de senaste åren. Pånyttfödelsem passion och att lyfta fram det roliga i livet är några nyckelord.

* Status är tid, inte pengar. Pengar anses inte längre vara lika betydelsfullt. Att ha tid är den nya statussymbolen. Att vara lycklig och må bra kommer också in där. Simple living, dvs skala bort saker i sitt liv och ha en enklare levnadsstandart breder ut sig mer och mer. Fler människor vill gå ner i arbetstid för att få mer tid tid till familjen och till sig själva.

* Hälsa. Vi tar hand om oss själva mer. Olika dieter som GI, LCHF, rawfood får ett större genomslag. Hälsa blir även mer profilerat, och riktar sig direkt mot olika målgrupper. Hälsa för köpstarka pensionärer är en framtidsbransch.

* Mindre ytlighet. Psykologer får ett uppsving. Istället för alla coacher efterfrågas nu psykologer med en djupare kunskap om det mänskliga psyket. Psykologprogrammet är även det populäraste programmet på flera universitet. Många vill läsa psykologi, och det är på många sätt en framtidsbransch. Många psykologer går i pension, samtidigt som psykologer får ett bredare arbetsfält.

* Tillbaka till tidigare ideal. Vi längtar tillbaka till tiden innan hela köpboomen och kommersialismens tidevarv. Mad Men är väldigt populärt på TV, hemmafruidealet exploderar, matförpackningar ska se ut som under det glada och oskyldiga femtiotalet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0