I wanna be a millionarie....

...so fucking bad, som de sjunger i låten som snurrar i flera reklamradiostationer nu.

I en enkät med 2100 svenskar över 15 år, utförd på uppdrag av Svenska Spel, svarar var tredje person att de vill bli ekonomiskt oberoende.

Våra drömmar:
Friskt, långt liv 62%
Ekonomiskt oberoende 35 %
Barn, familj, partner 18%
Resor, flytta utomlands 13%
Vinna pengar 13%
Bättre jobb 11%
Bättre boende 7%
Mer fritid 6%
Bli lycklig 1%


Att bli ekonomiskt oberoende, vad innebär det? För flertalet tror jag att det betyder att vara rik, dvs ha gott om pengar. Är det något att eftersträva i sig själv, eller är det något annat vi är ute efter att uppnå? Jag gick en ubtildning förra våren, anordnad av Balansekonomi, där ett tydligt fokus var att bli ekonomiskt oberoende. Deras slogan är mer tid och mer pengar. Det de menar med ekonomiskt oberoende är att inte vara beroende av lönearbete, utan ha passiva inkomster från olika investeringar. I mina ögon är det fortfarande inriktat på finansvärlden, att bli rik på investeringar i aktier eller andra värdepapper eller i företag. I bloggvärlden kan man också se hur det fullständigt har exploderat med bloggar där man kan följa indviders väg mot ekonomiskt oberoende

Så som jag ser begreppet ekonomiskt oberoende så tilltalas jag mer av Simple living-konceptet. Dra ner på onödiga kostnader, som tex att köpa en större bostad än vad som behövs, avstå från bil (eller ha en liten miljöbil som är billigare i drift) och andra kostnader som inte behövs. Dra ner på utgifterna innebär att man inte behöver ha en lika hög inkomst för att dra runt hela karusellen. Det innebär att man kan gå ner i arbetstid. Själv är jag inne på att arbeta 75%. Enligt vissa studier är det så mycket arbetstid som de flesta svenskar skulle vilja ha, om de kunde välja.

Att kunna välja bort och att kunna välja själv är att vara ekonomiskt oberoende, för mig. Vad innebär det att vara ekonomiskt oberoende för dig?






 Personer som sätter pengar högt upp på sin prioriteringslista löper enligt forskningen en större risk att drabbas av depression, oro och låg självkänsla. Detta verkar gälla i alla länder och i alla kulturer.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0