Hur firar du din födelsedag??

Åker du till jobbet, som vilken dag som helst? Arbetar du hela dagen, och låter dagen vara som alla andra dagar.....eller gör du något speciellt denna dag?

Min livsfilosofi är att livet är för kort för att inte njuta av, och jag vill ta vara på alla stunder. Är det någon dag på året som jag tycker ska vara speciell, annorlunda än årets alla andra dagar, är det födelsedagen. Gör den dagen till DIN DAG. Ta en semesterdag och gör vad du känner att du behöver och vill göra. Gör inte det andra bestämmer att du ska göra, eller förväntar sig att du ska göra. Är det en dag på året du kan vara totalt egoistisk är det på din födelsedag. Har svårt att ta hand om dig själv, sätta dig själv i främsta rummet och göra något bara för dig själv?



Ända sedan jag började jobba har jag tagit en semesterdag på min födelsedag. Nu är det bara den lilla saken att min födelsedag råkar vara i november, vilket enligt mig är en av årets absolut gråaste och tristaste månader, så utbudet av aktivieter styrs en del av vädret. Men låt inte vädret hindra dig. Fyller du år en av årets härligaste månader, som tex maj, är du bara att gratulera. Ta en cykeltur till något vackert ställe och njut av dagen.

Jag har flera år bokat in en spadag, senast på S:t Jörgens Spa som jag skrev om i ett tidigare inlägg, och njutit av att dels vara ledig en dag mitt i veckan och dels av hela sparitualen. Om någon vän råkar vara ledig också mitt i veckan, så boka in en härlig långlunch eller en fika. Detta har jag gjort alla år, och är det något som jag gör som min dotter har snappat upp och vill ta efter så är det att själv bestämma hur födelsedagen ska spenderas. Så för min del blir det numera två semesterdagar som går åt, men det är absolut värt det. En dag helt för mig själv, där jag bestämmer, och så en dag med henne. Hon får bestämma vad hon vill göra, och ett år ville hon vara hemma hela dagen, i nattlinne och pyssla tillsammans med mig. Vi hade en härlig dag tillsammans. I år fyller hon tolv år, om några veckor, och det ska bli spännande att se vad hon vill göra i år.

Dagens tips från mig är alltså: våga vara lite mer egoistisk, ta en semesterdag och gör precis vad du vill nästa gång du fyller år

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0