Optimism

Här kommer fortsättningen på optimisttestet du gjorde igår. Har du räknat ihop dina poäng? Läs då vidare för att se hur du kan använda resultatet.


 

Det finns två huvudsakliga aspekter på din förklaringsstil (utifrån testet om hur din optimism ser ut): varaktighet och genomslagskraft

 

Personer som lätt ger upp tror att orsaken till dåliga händelser som drabbar dom är varaktiga. De kommer bestå och kommer alltid finnas där. Personer som står emot hjälplöshet tror att anledningen till dåliga händelser är tillfälliga.


Exempel på att tänka pessimistiskt när det gäller varaktighet:
Jag är helt utstliten, Dieter fungerar aldrig, Du tjatar alltid, Du pratar aldrig med mig


Exempel på att tänka optimistiskt när det gäller varaktighet:
Jag är tillfälligt utmattad, Dieter fungerar inte när du äter på restaurang, Du tjatar när jag inte städat mitt rum, Du har inte pratat med mig på senaste tiden


Om du tänker i termer av "alltid" och "aldrig" har du en varaktig pessimistisk stil. Om du tänker på dom som "ibland" och "på senaste tiden" har du en optimistisk stil.

Gå tillbaka till dina testresultat och titta på de frågorna som har PmB (som står för varaktigt dåligt). Det testar hur varaktigt du brukar tänka att anledningen till dåliga händelser är. 0 poäng är de optimistiska svaren, och 1 poäng är de pessimistiska. Din totala poäng på PmB visar hur pass optmistisk du är från den aspekten. 0 eller 1 poäng totalt är du mycket optimistisk, 2-3 är du ganska optimistisk, 4 är genomsnittligt, 5-6 är ganska pessimistisk och 8 är mycket pessimistisk.


När vi misslyckas med något så gör det ont, men det går över. För vissa går det väldigt fort (de som fått 0 eller 1), men för andra håller smärtan i sig (de som fått 7-8). När det gäller bra saker som händer tänker den som är optimistisk att det har varaktiga orsaker som karaktärsdrag och förmågor, medan pessimister tror på tillfälliga orsaker som tur, sinnesstämningar eller prestationer.


Exempel på tillfälligt tänkande, som är pessimistiskt
Min turdag, Jag försöker ordentligt, Min rival tröttnade


Exempel på optimistiskt tänkande:
Jag har alltid tur, Jag har talang, Min rival är inte bra


Räkna ihop dina poäng för PmG, som står för varaktigt bra tänkande. De som ger 1 poäng är varaktiga optimistiska svar, och de som har 0 är pessimistiska. Vid poäng av 7-8 är du mycket optimistisk, 6 ganska optimistisk, 4-5 genomsnittligt, 3 ganska pessimistisk, 2-0 mycket pessimistisk.


Människor som har en optimistisk syn och tror att bra händelser har varaktiga orsaker försöker ännu hårdare nästa gång, medan de som har en mer pessimistitsk syn, och tror att bra händelser beror på tillfälliga orsaker som tex tur ger upp, även när de har lyckats med något.


Detta var en aspekt av optimism - varaktighet. Den andra aspekten är genomslagskraft, vilket handlar om tid och utrymme. Vissa människor kan fortsätta sina liv på ett bra sätt även om de förlorar en viktig aspekt som tex sitt arbete eller en kärleksrelation, medan andra uppfattar allt som en katastrof och när de förlorar en viktig del av sitt liv rämnar allt. Personer som ger allmängiltiga förklaringar till sina misslyckanden ger upp allt när de misslyckas i en del av livet, medan personer som ger specifika förklaringar kan bli hjälplösa inom ett specifikt område men inte låta det påverka andra delar av livet.


Exempel på allmängiltiga, pessimistiska förklaringar:
Alla lärare är orättvisa, Jag är motbjudande, Böcker är värdelösa


Exempel på specifika, optimistiska förklaringar:
Den där specifika läraren är orättvis, Han tycker jag är motbjudande, Den här boken är värdelös


Varaktighetsaspekten, som vi tittade närmare på tidigare bestämmer efter hur lång tid en person ger upp, och hur snabbt de återhämtar sig. Genomslagsaspekten bestämmer om hjälplösheten påverkar de flesta, eller alla, delar av livet eller begränsar sig till en. Skapar du katastrofer i ditt huvud? Räkna ihop frågorna med PvB (dåligt genomslag). Får du 1 är du myckert optimistisk, 2-3 en aning optimistisk, 4 genomsnittligt, 5-6 ganska optimistisk, 7-8 mycket optimistisk.


Optimisten tror att bra händelser förbättrar allt han gör, medan pessimisten tror att bra händelser orsakas av  specifika faktorer.


Exempel på specifika, pessimistiska förklaringar:
Jag är bra på matematik, Hon tyckte jag var charmig, Min mäklare kan mycket om oljeaktier


Exempel på allmängiltiga, optimistiska förklaringar:
Jag är intelligent, Jag var charmig, Min mäklare kan mycket om aktier


Räkna ut din optimism för genomslagskraften för positiva händelser. De är markerade med PvG. Lägg ihop dina poäng för alla frågor markerade med Pvg. Får du 7-8 är du mycket optimistisk, 6 ganska optimistisk, 4-5 genomsnittlig, 3 ganska pessimistisk 2-0 mycket pessimistisk.


Hopp är en viktig ingrediens i känslan av lycka och livstillfredsställelse. Att hitta varaktiga och allmängiltiga orsaker till bra händelser tillsammans med tillfälliga och specifika orsaker till dåliga händelser ger en känsla av hopp.


Att hitta varaktiga och allmängiltiga orsaker till dåliga händelser med tillfälliga och specifika orsaker till bra händelser ger en känsla av hopplöshet.


Händelser kan beskrivas antingen på ett hoppfullt eller på ett hopplöst sätt.


Exempel på hopplösa:
Jag är dum, Män är tyranner, Jag är lycklig, Min fru charmar mina kunder


Exempel på hoppfulla:
Jag har baksmälla, Min man var på dåligt humör, Jag är talangfull, Min fru charmar alla


Dina poäng för hopp är en intressant aspekt av testet. Räkna ihop din totala poäng för PvB och lägg till den totala poängen för PmB. Sedan drar du bort dina poäng för PvG samt dina poäng för PmG. Nu har du dina totala poäng för hopp. Får du mellan 10 och 16 poäng är du extremt hoppfull, 6-9 ganska hoppfull, 1-5 genomsnittligt hoppfull, minus 5 till 0 har du mindre hopp och under minus fem saknar du hopp helt.


Hur du förklarar både bra och dåliga saker som händer visar hur snabbt du återhämtar dig från problem. Svåra saker händer alla i livet, och vilka förklaringsmodeller du har, både för bra händelser och för dåliga händelser, påverkar din återhämtningskapacitet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0