Mer simple living

Igår skrev jag om simple living, och olika delar som du kan fokusera på att göra enklare. Försök inte att börja med alla dela på en och samma gång. Att förändar tar tid, och fokusera på en till fyra områden som du vill göra förändringar inom. Om du fokuserar på dessa områden tills de känns som en naturlig del av din vardag och ditt liv kan du sedan utöka till andra områden. Vissa områden kräver kanske mer ansträngning för att göra förändringar inom än andra. Vad kan du då vinna på att göra dessa förändringar.


1. Minska din privata konsumtion



Att minska din konsumtion för med sig flera fördelar. Dels minskar du röran i ditt hem när du handlar färre saker. Du blir mer medveten om vad som tillför dig något, ger dig mer energi, mer glädje etc och vad som bara blir framtida sopor. Varför ska du ta hem saker som snart kommer förpassas i en låda någonstans för att aldrig användas? Varför ska du tillbringa timmar på jobbet för att kunna köpa en sak som du inte behöver eller använder? Om du börjar tänka på hur många timmar du behöver arbeta för att kunna köpa en viss pryl kan du kalkylera om det är värt så mycket tid för att kunna köpa den. Om det är något som tillför dig något är det säkert värt det, men mycket av det vi handlar blir bara liggande. Att räkna om arbetstid i reella pengar och sen se hur mycket arbetstid det krävs för att handla något ger en ny dimension till shopping. Är det värt att arbeta 11 timmar för att kunna köpa en matberedare tex? I ett exempel räknade en kille fram att han ägnade en och en halv arbetsdag bara för att betala för sin bil. Han valde då att göra sig av med bilen, och gå ner i arbetstid och vara ledig en dag i veckan istället. Det är bara du som vet vad som är värdefullt för dig.



2. Minska din arbetstid




Hur mycket arbetar du? 40 timmar i veckan....eller ännu mer? Hur mycket vill du arbeta? Denna punkt kan hänga ihop med den föregående. Om du blir medveten om hur mycket du måste arbeta för att tex ha bil, för att betala för ditt boende, för att kunna köpa vissa prylar kanske du väljer att avstå från någon av dessa saker, och istället gå ner i arbetstid och fortsätta leva på samma nivå som tidigare när det gäller andra saker. Du kanske väljer att lägga en dag i veckan på dig själv, på något som du väljer och behöver. Eller du kanske väljer att arbeta på samma sätt som tidigare, men på ett mer medvetet sätt.



3. Ta fler mobil- och internetfria pauser





Idag har vi vant oss vid att ständigt vara uppkopplade och ständig vara nåbara. Många har mobilen på dygnet runt och stänger aldrig av den. Stänger du av jobbmobilen när du kommer hem från jobbet, eller kan de nå dig när som helst? Tillbringar du för mycket tid framför datorn? Ta dagar emellanåt utan vare sig dator eller mobil. Hur känns det?



4. Titta mindre på TV



TV:n står på i många hem hela eftermiddagarna och hela kvällarna. Börja sålla bland programmen. Vilka program vill du se? Vilka tillför dig något, och vilka blir det bara att du ser av ren slentrian? Om du tillbringar två timmar per kväll framför TV:n, vilket är under genomsnittet, blir det hela fjorton timmar i veckan! Hur vill du tillbringa din tid? Vad kan du göra istället för att titta på TV, som tillför dig något mer? Börja stänga av TV:n mellan de program du vill se, annars är det lätt att fastna och zappa runt efter något som är ok att titta på (detta är ett område som jag själv måste bli bättre på. Jag har börjat stänga av TV:n när det inte finns något jag absolut vill se, och det är så skönt med tystnad!) Fundera på vad det är du släpper in i ditt sinne via TV:n. Är det något uppbyggande, inspirerande och intressant, eller är det mest nyheter om tråkigheter som händer i världen, mord och våld?



5. Få mindre reklam



För mig blev det ett stressmoment med all reklam jag fick hela tiden, och som jag inte hann titta på direkt utan jag la det på hög. Jag blev också ganska upprörd över det resursslöseri som reklamen var när jag kunde få en riktigt tjock hög med reklam - varje dag! Trots vissa bra erbjudanden som jag numera missar när jag satt upp en skylt med "Ingen reklam tack" på brevlådan är det så skönt att slippa, att jag med glädje avstår från dessa erbjudanden. Det passar ju dessutom bra ihop med nummer ett på listan, minska konsumtionen. Är du trött på telefonsäljare? Anmäl dig till NIX-registret så slipper du blir störd. Ofta ringer de på kvällstid, mitt i middagen också (fråga mig som tidigare har jobbat som telefonsäljare :)) )



Detta var de första fem på listan över ett enklare liv. Jag kommer återkomma till de andra punkterna under veckan, fem om dagen

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0