Leva mer med mindre

Jag är mycket intresserad av simple living-rörelsen. Ideén är att leva mer med mindre. Konsumera mindre och därigenom ha mindre kostnader, och kunna arbeta mindre. Omge sig med mindre prylar och förenkla sitt liv. Föredelen är att det ger mer energi, mer tid, mer plats att kunna skapa sitt eget liv så som man vill ha det. Få mer tid till att umgås med barn, familj, vänner, sina intressen osv.


Ett sätt att förenkla sitt liv är att rensa, rensa och rensa. Vi har ett överflöd av prylar i våra hem, och många av dom använder vi inte ens. De bara finns där, men det tar tid att sköta om dom, det tar plats att förvara dom och vi betalar för saker vi inte ens använder.


Jag har tidigare haft ett inlägg om att rensa och förenkla i garderoben. Om du vill testa hur mycket kläder du egentligen behöver, eller ska jag säga hur lite du egentligen behöver kan jag rekommendera att läsa mer om Project 333 på http://www.theproject333.com/page/2/





Projektet går ut på att under tre månader bara använda 33 plagg och accessoarer. Bestäm dig vilka 33 plagg du vill ha under projektet, och packa ner resten. I bloggen jag länkar till beskriver människor vilken befrielse det är att förenkla sin garderob på detta sätt, och vad enkelt det har blivit att klä sig varje morgon, och ändå inte känna att man har samma kläder på sig varje dag. Jag är inte riktigt nere på 33 plagg, men efter att jag har rensat och rensat massor av kläder och skänkt till välgörenhet är jag nog nere på ca 50 hängande plagg. Och dessa kan reduceras en del till, för allt används inte och är inte riktiga, riktiga favoriter. Mitt mål är att bara ha favoriter i garderoben, och sen kunna variera med olika accesoarer.


Men jag funderar på om jag ska ge mig på projektet under några månade och se hur det känns att bara ha 33 plagg att välja på. Någon mer som är intresserad av att testa?



Kommentarer
Postat av: Ingela

Jag håller absolut med om att vi gärna drar på oss för mycket av det mesta idag men att sätta en siffra på hur mycket av något man behöver känns för mig konstigt. Att inse sitt personliga behov av något är viktigare och jag använder mig gärna av Feng shuins tänk kring vad jag bör ha och inte ha.

33 par skor tex äger jag inte :)

2011-02-07 @ 12:29:02
URL: http://fokusering.blogspot.com/
Postat av: balansilivet

Nej, jag håller med om att det inte går att sätta en siffra på hur många saker man behöver. Det beror ju på så mycket; livsstil, arbete, fritidsintressen mm. Tanken bakom detta projekt är att under en begränsad tid, tre månader, begränsa sin garderob till 33 plagg (sen går det att anpassa efter sin egen situation även under projekttiden) för att få en känsla av att det går utmärkt att klara sig bra med mindre prylar. Efter projekttidens slut tror jag inte att det är så många som fortsätter med bara 33 plagg totalt. Där räknas vanliga kläder, ytterkläder och skor in. Men som en tanke och påminnelse om att dra ner på överflödet tycker jag att det är ett intressant projekt.

33 skor har inte jag heller :) men visst har jag fler än vad jag behöver. "Problemet" är ju att jag gillar dom alla, men vissa blir aldrig använda. Veckan har ju bara sju dagar, och om jag inte byter ofta eller har olika hela tiden, hinner inte alla användas. Och nu när jag har köpt mig ett par sköna UGG stövlar, så är det dom jag går i varje dag. Kan nog rensa bort några vinterstövlar när jag tänker på det ;)

2011-02-07 @ 12:52:45
Postat av: Irene

Jag tycker att en siffra ibland kan vara väldigt sporrande för att komma igång eller bryta ett överflöd. Jag minns att jag använde det själv när jag hade som mest böcker... första målet var då att komma ner under 100 ;-)



Projektet 333 kan jag dock inte delta i... min garderob är hårdrensad så där finns inga 33 plagg längre :-) och jag har färre skor än min man..

Men jag såg att Anki med "Köpstoppsbloggen" deltar i detta projekt också..

2011-02-07 @ 13:20:42
URL: http://fengshuiblogg.blogspot.com
Postat av: balansilivet

Visst är det så Irene, att siffror fungerar bra som mål. Men oj, vad du har rensat bra om du är nere i mindre än 33 plagg. Fast när jag satt och gjorde .

en lista för skojs skull märkte jag att 33 plagg är rätt mycket, fast jag vill inte räkna med smycken och accesoarer i det. Det är ju på så sätt det blir lätt att variera tex en svart klänning.

Jag ska kolla Ankis blogg. Jag har inte läst den på länge, men följde hennes köpstoppsår. Blir inte förvånad att hon följer detta projekt. Om jag inte minns helt fel skrev hon en del under sitt köpstoppsår om ett annat projekt: Little brown dress som har inspirerat de som startat projekt 333

2011-02-07 @ 20:01:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0