Lär känna dig själv

En viktig del i att stärka sin självkänsla är att lära känna dig själv, och ställa dig själv frågor som

- vad vill jag?

- vad tycker jag om?

- vad är min ståndpunkt i olika frågor?

- vilka är mina starka sidor?

- vad är jag stolt över?

- när mår jag bra?

- vad gör mig glad?


Istället för att bara tänka svaren på frågorna - skriv ner dom. Skaffa dig en bok där du skriver ner allt du själv tänker om olika frågor, och där du också kan samla alla positiva omdömen från din omgivning.


En del i att få veta mer om sig själv är att göra personlighetstest. I mitt arbete använder jag vetenskapligt utformade test som bygger på forskning kring personlighet. När det gäller personlighetspsykologi pratar man om Big Five, dvs fem stora samlande personlighetsdrag, som sedan delas in i underkategorier:

- psykisk instabilitet som innefattar tex benägenheten till att uppleva ångest och nedstämdhet, irritationsbenägenhet, stresskänslighet

- utåtriktning som handlar om hur man relaterar till andra människor på ett ytligare plan tex i arbete, större grupper

- öppenhet som handlar om hur pass öppen man är att ta in nya saker; aktiviteter, värderingar, tankar, fantasi

- vänlighet som också handlar om hur man är i relationer, men i nära relationer som vänskap, kärlek

- målmedvetenhet som innefattar förmågan att arbeta mot uppsatta mål, ordningssamhet, pålitlighet


Ett test som inte vilar på samma vetenskapliga forskning, men som ändär ganska roligt att göra kommer här. Stanna upp och skriv ner efter varje fråga innan du går vidare!


Om du inte var en människa, utan ett djur - vilket djur skulle du vara då? Skriv ner tre utmärkande drag för det djuret


Skriv ner innan du går vidare!



Om du var ett djur, men inte det djuret du valde i första övningen - vilket djur skulle du vara då? Skriv ner tre utmärkande drag för det djuret också


Skriv!



En tredje fråga - om du inte får välja de två första djuren, vilket djur skulle du vara då? Skriv ner tre utmärkande drag även för detta djuret


Har du skrivit ner tre djur, och tre utmärkande drag för varje djur? Bra...


Vad säger nu detta?


Det första djuret symboliserar den du tror du är


Det andra djuret symboliserar den som andra uppfattar att du är


Det tredje djuret symboliserar den du verkligen är


Detta är en ganska rolig övning, som jag första gången kom i kontakt med på en utbildning för över femton år sedan. Förra våren var jag tillsammans med flera andra psykologer på en konferens. Där fick vi göra denna övning, och även om den är ganska enkel, var det många som tyckte det var intressanta saker de skrivit.

Mina djur blev dessa:

 






Det var först senare som det slog mig att jag valt ett djur från varje element: land, hav, luft. Balans är viktigt för mig, och intuitivit valde jag djur som representerade de olika elementen.


Vilka  blev dina djur?


Kommentarer
Postat av: Carina

Panter,katt,leopard.blev mina djur.

2011-02-06 @ 01:24:24
Postat av: balansilivet

Haha, kan det vara så att du är en kattmänniska Carina? Jag har just nu en som har gått och jamat sen klockan sex!!! Att ha katt ger samma störda nattsömn som att ha småbarn ;)

2011-02-06 @ 08:40:27
Postat av: Carina

Det lustiga är att jag för tillfället är hundägare.Men jag kallar mig nog djurvän.Har tidigare haft både fågel,fisk,kaniner,och katt.Men jag brukar vara uppe tidigt,kanske hade tupp passat bättre.

2011-02-06 @ 09:14:36
Postat av: balansilivet

Jag gillar inte heller att bli indelad i fack som kattmänniska eller hundmänniska. Jag gillar djur. Alla djur. Jag har haft katt sedan jag var liten, och sen två hundar som vuxen. Kanin har vi också haft ett par. En period hade vi både hund, katt och kanin. Alla var tillsammans hemma och fungerade jättebra ihop. Men sedan vår hund dog för ett år sedan är det "bara" två katter och det känns bra. Kanske blir det en hund till någon gång framöver.

2011-02-06 @ 09:49:58
Postat av: Miranda

Jag vill starta BBB B&B ;)

2011-02-07 @ 21:35:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0