Hur nöjd är du med ditt liv?

Livstillfredsställelse är centralt inom den positiva psykologin. Hur nöjd är du med ditt liv?


Psykolog Ed Diener har gjort ett test som mäter livstillfredsställelsen. Det omfattar fem frågor. För att svara använder du en skala från 1 till 7, där 1 motsvarar "stämmer inte alls", 4 motsvarar "varken rätt eller fel" och 7 motsvarar "stämmer helt och hållet"


1. I stort är mitt liv nära nog perfekt        ___________


2. Grundförutsättningarna i mitt liv är perfekta      ____________


3. Jag är nöjd med mitt liv       ____________


4. Hittills har jag fått alla viktiga saker jag önskar mig i livet    ____________


5. Om jag kunde leva mitt liv en gång till, skulle jag inte ändra på nästan något   _____________



Resultat

31-35 poäng            Du är extremt nöjd med ditt liv

26- 30                    Du är mycket nöjd

21-25                     Du är rätt så nöjd

20                          Du är varken nöjd eller missnöjd

15-19                     Du är lite missnöjd

10-14                     Du är rätt så missnöjd

5-9                         Du är extremt missnöjd


Hur många poäng fick du på testet? Vilka områden i livet är du mest nöjd med, och vilka områden skulle di vilja förändra?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0