Vad kan man göra när det bara regnar och regnar?

Det finns vissa bloggar som innehåller så mycket intressanta och matnyttiga inlägg att man kan läsa alla gamla inlägg om och om igen, utan att tröttna, och hela tiden ta till sig något nytt, beroende på att livet och världen konstant förändras. När jag läste ett inlägg för ett år sedan kanske det inte talade till något inom mig, men ett år senare kan det vara högaktuellt.


En sådan blogg är Irenes blogg Harmoni i hemmet, http://fengshuiblogg.blogspot.com/


Där hittade jag ett så härligt tips om vad man kan göra en regnig dag, och med tanke på att det i södra Sverige har regnat utan måtta de senaste veckorna, tänkte jag att det kunde passa bra, så jag snodde ideérna rakt av (hoppas det är ok Irene ;)). Häromdagen åskade det och blixtrade här så man kunde nästan tro att det var augusti istället för december :)


Saker att göra en regnig dag:


* Rensa plånboken från gamla kvitton m.m.

* Städa datorn ( rensa bilder, dokument, mail etc. )

* Gå igenom pärmarna med papper... kanske kan något kasseras?

* Rensa bokhyllan

* Rensa bland dvd's och cd's

* Röja upp på vinden/i källaren

* Städa barnens rum

* Städa garderoben

* Se den där filmen som Du tänkt se så länge...

* Gå igenom tidningshögen

* Ta en lång, skön promenad

* Läsa en bok

* Skriva ett brev till en vän

* Baka ( ok, det kostar Dig ingredienserna ;-) )


Det finns mycket härligt att göra, som inte kostar något alls! En skön känsla när jag shoppar så lite numera är att om jag tar ut pengar och lägger i plånboken, så ligger de länge där, utan att ta slut. Det är en skön känsla :) Så ta en paus i julförberedelserna, och ev julklappsshopping och gör något helt gratis!

Kommentarer
Postat av: Helena

Här rensar jag bokhyllan igen... inte mycket kvar nu men de flesta finns på biblioteket om jag skulle vilja läsa om... Fast det svider, när alla dessa nya dyra böcker går till loppis som säljer igen för 5kr/st, fast kanske glädjer det någon som inte har så mycket pengar men kan få en ny fin bok...för ett bra pris...

Tack för alla fina tips, Helena.

2011-12-16 @ 08:16:21
Postat av: Kita Ekstrand

hej. Jag bor i Finland i Jakobstad, ungefär i höjd med Umeå. Jag har läst din blogg några månader nu, och samlar krafter för att börja rensa i vårt hus, som efter att sönerna flyttat ut är egentligen alldeles för stor för två personer. Jag hoppas att jag får en början på det i mellandagarna. Tack för inspirationen du delar ut via din blogg. Kita Ekstrand

2011-12-16 @ 13:26:30
Postat av: balansilivet

Helena: Visst kan det svida när man tänker på hur mycket man själv betalat för något, och vilket lågt andrahandsvärde det har, men om man gör som du skriver, tänker att man gör en god gärning för någon annan känns det mycket bättre ;)



Kita: Tack! Vad roligt att du blir inspirerad, och hoppas du kommer igång med din rensning i mellandagarna. Tänk vilket härligt sätt att börja det nya året!!

2011-12-16 @ 20:13:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0