Mysterium

Idag har jag varit och både lämnat in en del bortsorterade saker men även sålt en del. Jag började med att åka till två skivhandlare med en kasse CD skivor, varav jag fick sålt hela tre stycken ;) resten kunde jag kasta sa dom.

Sen hade jag en låda med inredningsböcker, kokböcker och lite annat. På första stället sa han bara att kokböcker kommer det ut en i veckan i Sverige så det ville han inte köpa.

Det fick mig att börja fundera kring detta fenomen. Det kommer ut ungefär en kokbok i veckan, alltså mer än 50 kokböcker per år. Vi svenskar lägger även oerhört mycket pengar på att renovera kök, köpa köksprylar och överlag göra iordning våra kök.

Samtidigt talar siffror från handeln om att försäljning av snabbmat och färdigmat ökar. Årets julklapp är dessutom färdiga matkassar hemlevererade med recept eller så gott som färdiglagade.

Vi lagar med andra ord mindre och mindre mat i våra fina kök. Då undrar jag - vem köper alla dessa nya kokböcker som fortsätter att välla ut på marknaden? För det måste vara bra försäljningsiffror på dem, annars hade bokförlagen slutat producera.

En liten reflektion från mig mitt i rensandet ;)


Kommentarer
Postat av: Therése

Jag råkade trilla in på din blogg via en annan blogg. Jag tror det var http://notbuying.blogspot.com/ men inte säker. Bra och intressanta inlägg! : ) // Miljö, färg och kattförtjust. Bor i Göteborg.

2011-12-08 @ 22:20:45
URL: http://www.nogg.se/missu
Postat av: Biggan

Undrar var jag såg det första gången. Kan det ha varit opersångerskan Kjerstin Dellert som älskade att ha kokböcker som kvällslektyr...? Sedan har jag läst det många gånger. Kanske folk läser det som de läser heminredningstidningar. De läser om det ouppnåeliga.I det senare fallet gällande tid, ork...

2011-12-08 @ 23:16:42
URL: http://mindreprylar.blogg.se/
Postat av: balansilivet

Therése: Vad roligt att du har hittat hit! Och Ankis blogg har jag följt sedan hon hade sitt köpstopp för några år sedan :)



Biggan: Ja, jag kan också läsa kokböcker som skönlitteratur, speciellt sådana där de varvar recept med historier och berättelser. Jag gillar tex Monica Ahlbergs kokböcker. Däremot känner jag inget behov av att fylla på med massor av nya kokböcker hela tiden. Och 50-tal per år är en ganska rejäl mängd kokböcker :))

2011-12-09 @ 09:03:52
Postat av: Irene

Ja, ibland kostar det mer att köra runt med sina bortrensade grejer än vad man till slut får betalt för dem ;-)



Kokböcker har mera blivit en dekoration än praktiska hjälpmedel, och ofta tycker jag att de bästa recepten får man av bekanta eller hittar på nätet, så för min del blir det inga mer kokböcker... hellre rensar jag bland dem jag har kvar :-).

2011-12-09 @ 10:38:20
URL: http://fengshuiblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0