Min inspiration

För ett tag sedan fick jag en fråga i en kommentar om vad som inspirerar mig, och jag inspireras av allt möjligt omkring mig.



Jag inspireras tex av böcker jag läser. Så här ser en del av min bokhylla ut just nu


 

Jag läser en del böcker om feng shui, lycka, simple living, inredning, kläder och styling, men också om ridning, ekonomi och annat som intresserar mig. För ett tag sedan läste jag ett inlägg hos Irene, med bloggen Harmoni i hemmet om att hon reducerat sina böcker så att de nu var under 60 stycken. Oj, vad mycket tänkte jag när jag läste det. Jag tyckte 60 böcker lät mycket och eftersom jag rensat bort flera lådor med böcker och gjort mig av med två stora bokhyllor och tycker jag har så få kvar, räknade jag efter hur många jag har. 89 fackböcker som står i min lilla bokhylla. Sen så har jag 12 romaner som står i mitt sängbord, varav sju av dem är pocketböcker. Några av dem har jag läst en gång, men tyckte så mycket om att jag vill läsa dem igen innan de åker iväg till loppis. Så totalt sett har jag 101 böcker hemma, just nu. Så 60 var inte så mycket ändå ;)) Jag vet att jag kan reducera mina böcker ytterligare, då några står olästa, och jag vet att jag inte kommer behålla dem efter jag läst dem. "Problemet" är bara att jag lånar mer intressanta böcker på biblioteket som jag hellre läser, eller beställer nya böcker på Adlibris, men jag ska få tummen ur och läsa böckerna för att sedan skicka dem vidare. Under 100 böcker ska jag ha, och kanske jag också kommer ner i 60 så småningom :)



Något annat som inspirerar mig är olika bloggar. Jag har rensat ganska hårt bland de bloggar jag läser, men det finns några som jag har kvar då de inspirerar mig så mycket. Dessa är:


* Harmoni i hemmet, av feng-shuikonsulten Irene Wangborg http://fengshuiblogg.blogspot.com/


* Simplicity,  av en annan feng-shuikonsult, Jannice Wistrand http://blogg.addsimplicity.se/


* Fyra årstider - mitt liv på landet för härlig lantlig inredning och sköna tips http://mittlivplandet.blogspot.com/


* En dansk Odd Molly blogg, för Anette tar så fina foton och visar så fina Odd Molly kombinationer http://www.inspireme-today-oddmolly.com/


* Så läser jag några amerikanska bloggar om Simple Living, där det finns otroligt många bloggar om att leva ett enklare liv. Vilka jag läser växlar lite.



Jag blir också inspirerad av olika tidningar, där jag läser tidningar om hälsa tex PS, Leva (som numera är en och samma tidning), Hälsa, Må Bra. Inredningstidningar har alltid varit en stor passion där jag läst de flesta i omgångar men de jag läser nu är Lantliv, Drömhem & Trädgård, Mitt liv på landet (ny tidning som jag älskar), Tove Hem & Trädgård.


Inspiration kommer också genom möten med människor, i samtal jag har med vänner, arbetskamrater och människor omkring mig, också från kommentarer här på bloggen. Det har hänt ett flertal gånger att en kommentar från er läsare har satt igång tankar hos mig som sedan har resulterat i ett eller flera inlägg här på bloggen.


Så inspiration kommer från många olika håll ;) Men kanske detta kan vara några tips till er därute som är intresserade av att på egen del hitta mer att läsa om feng shui, simple living, lycka eller andra saker som intresserar er.


Tack för alla era kommentarer om vad ni vill läsa om här på bloggen, och det verkar som den blandning jag har idag tilltalar er, så jag fortsätter i samma stil, och kanske utvecklar lite också ;)


Kommentarer
Postat av: Mira

Ösnkar dig ett Gott Nytt År 2012!



Kram!

2011-12-30 @ 22:35:54
URL: http://mirasmarang.blogspot.com
Postat av: Sissi

Hej! Själv har jag svårt att förstå att man kan slänga böcker. (Ännu mindre hur man kan ta sig för att sortera dem efter färg för en mer "harmonisk" inredning). För mig är böcker en del av mig själv. Det speglar mitt jag. En del har har jag väl tyckt inte värda att spara "felbeställningar". När jag flyttade för några år sedan, hade jag 18 hyllmeter, nu är jag nog nere på 13. Ska man bara ha dem för syns skull. kan man väl skaffa sig atrapper.ingenting, ger en hemkänsla för mig.

2011-12-31 @ 00:20:23
Postat av: jeanette sandelin

oj vilken fin blogg - här vill jag hänga i framtiden :)

jag älskar irenes feng shui-blogg och hittade dig där.

jag kan rekommendera två böcker: "köp inte den här boken" av A-C Gramming.

samt "not byuing it" av Judith Levine.

efter de två sålde jag alla mina böcker!!!

vi har ju lagstadgade bibliotek i varje kommun :)

jag hade köpstopp under 2010 och det var helt magiskt underbart. har haft ett år då jag plöjt kunskaper om feng shui. är lite hälsonörd men kämpar med vikten ff efter ett tragiskt långdraget förhållande.så härligt att ha hittat dig!

kram och gott nytt härligt år!

2011-12-31 @ 06:59:13
URL: http://jeanettes.bloggo.nu
Postat av: balansilivet

Mira: Ett Gott Nytt År till dig också!! :)



Sissi: Om man gillar sina böcker, och regelbundet läser eller bläddrar i dem tycket jag absolut man ska behålla dem! Och jag har också alltid tyckt att böcker är hemtrevlig, och ville ha en bibliotekskänla i mitt vardagsrum, så när jag flyttade hit köpte jag två stora bokhyllor, som jag fyllde med mina böcker. Men det jag insåg, efter flera år, var att de flesta böckerna bara stod där, och lästes aldrig så det innebar istället stagnerad energi, så jag har rensat hårt. Men jag skulle aldrig slänga mina böcker. De åker iväg till loppis, så får någon annan chansen att njuta av dem :)



Jeanette: Tack, och vad roligt att du har hittat hit! Jag älskar också Irenes blogg :) Hon skriver så bra tycker jag.



Ann-Charlotte Grammings bok har jag läst, och skrev om den på bloggen för ett tag sedan. JAg följde hennes blogg under hela hennes köpstoppsår, och en bra bit efter det. Jättebra, och inspirerande tycker jag. Jag har förstått att hon blev inspirerad av Judith Levines bok, som jag inte har läst, så den har jag tänkt läsa när jag får tag på den. Köpstopp låter som en bra idé, men helt köpstopp skulle jag nog inte kunna ha. Vissa saker, som nöjen tex bio, äta ute osv är vardagslyx för mig, likaså tidningar, men kläder och prylar köper jag nästan inte alls längre. Istället kan de sparade pengarna läggas på en resa! Lycka till med vikten. Jag är leg psykolog och vet hur mat kan få en annan innebörd än bara vara en måltid. Irene skrev ett bra inlägg om vikt igår tycker jag. Ibland kan det behövas hjälp av en psykolog för att komma förbi orsakerna till att man använder mat på ett felaktigt sätt. Kram till dig också, och ett härligt 2012!

2011-12-31 @ 09:21:23
Postat av: Irene

Haha, ja 60 böcker låter mycket, men när man börjar räkna så är det inte alls mycket ;-)

Jag hade då 59, nu har jag 58... :-)

Jag har t.o.m. rensat bort "bibeln" Rensa i röran, hehe..

2012-01-01 @ 18:20:30
URL: http://fengshuiblogg.blogspot.com
Postat av: balansilivet

Irene: Ja, då måste man väl ändå säga att du tagit till dig budskapet i Karen Kingstons bok ordentligt, när du tom rensat bort den ;))

2012-01-01 @ 19:43:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0