Långkok

Jag gillar att laga mat, speciellt på söndagar. Då kan jag tillbringa flera eftermiddagstimmar i köket, laga mat och kanske baka något eller fixa någon god efterrätt. Jag tycker det är avkopplande.


Något som passar bra en söndag i december är ett långkok. Idag bestämde jag mig för att laga beuf bouirgogne. Jag har inte handlat på länge, och gillar att försöka få ihop god mat på det jag har hemma. I frysen låg en bit högrev, bacon och rödvin infruset i istärningslådan (ett bra sätt att ta tillvara en vinslatt som inte blir uppdrucken!) Vitlök har jag alltid hemma, och det enda jag behövde komplettera med var champinjoner.


Långkok är egentligen lättlagat. Det tar en kort, intensiv stund i köket för att hacka, bryna och fixa iordning allt. Sen sköter det sig själv, 1½ timme senare kunde jag avnjuta något av det godaste jag någonsin lagat. Och under tiden fylldes lägenheten med ljuvliga dofter.





Under tiden tänkte jag fylla på min präktighetskvot och frosta av frysen. Så tom som den är just nu var länge sedan den var, så det passade bra att frosta av. Det som fanns där rymdes i en kasse! Men nu kan det fyllas på inför jul och nyårshelg. I veckan kommer det bla att bakas bröd och saffranskaka :)


När isen började smälta lät det så lustigt så jag hade sällskap i köket :)




Är man bara en liten bebis är allt nytt oerhört spännande


 



Och vattnet som droppade gick alldeles utmärkt att slicka i sig ;)

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0