Kitchenwiz - Så gott som klart

Förra veckan var dottern och jag på en spotting via www.spotandtell.se där vi skulle få testa årets julklapp, färdig middagsmat från ett lokalt företag i Göteborg.


Kitchenwiz - Så gott som klart är lite annorlunda än andra middagsleveranser som tex Linas Matkasse som vi har haft innan. Maten är redan förberedd av en kock så långt det är möjligt, för att sedan bara göra det sista hemma själv i köket.


På spottingen förra veckan blev vi väldigt bra mottagna av Helena och Per som driver Kitchenwiz. Vi började med att smaka av årets löjrom med tillbehör och dricka lite vin :)


 

 

Mmm, så gott. Lite kul var det också när vi tittade på broschyren de tryckt upp angående kvällen, och jag hittade utdrag från min blogg där :)

 




Denna kväll var även en fiskhandlare och en charkuterist inbjudna för att lära oss mer om fisk och kött. Kitchenwiz har nära samarbete med olika leverantörer för att kunna erbjuda mat av högsta kvalitet, ekologiskt och närodlat, tex fick vi veta att lådorna leveras på tisdag eftermiddag för att på måndagen fångas fisk utanför västkusten, som på tisdag morgon säljs på fiskauktionen och senare under dagen lagas de iordning för att sedan samma eftermiddag levereras ut till kunder. Mycket färskare fisk än så går knappt att få, om man inte själv köper direkt av fiskaren :)







Vi fick också lära oss att filea fisk, och testa på för dem som ville. Inte jag ;)


Sedan hade de lagat iordning alla tre rätter som ingick i matkassen förra veckan för oss att provsmaka. Där fanns kyckling med svamp och rödvinsås, moussaka och sesampanerad lax.







Kycklingen med svamp och rödvinssås fick högsta betyg av dottern, som var den som gjorde att vi slutade med Linas matkasse, då det var mycket mat hon inte gillade. Det här gillade hon däremot, tom så mycket att vi tog med oss en extra portion hem, som hon åt efter skolan dagen efter. Själv gillade jag alla tre rätterna, men laxen var ljuvlig, så där tog jag med mig lite extra hem vilket fick bli matlåda till jobbet :)










Maten kommer förberedd och färgkodad, så allt som hör till samma rätt har samma färg. Enkelt, och smidigt så tom barnen kan fixa middagen :)


En trevlig kväll, med god mat, men det var inte slut där. Nej, denna vecka fick vi testa veckans mat, så vi började med veckans fiskrätt




som var rimmad torsk med dragonsenapssås, syrade röbetor med äpple samt vildris. Denna rätt gillades av alla i familjen, och två vuxna och ett barn åt sig ordentligt mätta på en leverans för tre personer, plus att det blev så mycket över att det räckte till lunch till mig till dagen efter. Sånt gillas!


Dagen efter åt vi sherrymarinerad fläskytterfilé med potatis- och rotslleripuré, kummin- och svartvinbärskål samt salviasås. Med maten kommer en utförlig beskrivning hur man ska göra iordning maten, och här skulle filén bakas klart i ugnen, vilket gjorde den väldigt saftig och god.


 


Dagens måltid, som också var den sista, bestod av kalvfärsbiffar med tomat, oliver och kapris, pasta med citroncremé och ruccola.


Så vad tyckte vi då om denna matjänst?


Om jag ska börja med det jag tycker är positivt är det:


* Det är betydligt mer flexibelt än många andra middagsleverantörer då det går att få en kasse för 1-6 personer, där de flesta konkurrenter bara har för fyra personer. Det går också att få det anpassat efter tex glutenallergi. De sakerna är ett stort plus tycker jag


* Det går snabbt att få maten på bordet. Max 15 minuters egen tid är tanken, och det har funkat bra för oss. Någon rätt tar längre tid innan det är helt klart, men då klarar den sig själv i ugnen eller på spisen för att sedan bara kunna servera


* Maten är god, fräsch, ekologisk och närproducerad. Fyra bra saker på samma gång!


* Det är lätt att fixa till maten då allt är förberett så långt det är möjligt, vilket gör att även barnen kan fixa middagen för hela familjen


Om jag ska lyfta fram några saker som jag tycker är negativt är det:


* Jämfört med tex Linas matkasse är det en ganska dyr tjänst, ca 85 kr per portion blir priset vid leverans till fyra personer


* Det blir dyrare per portion ju färre personer som ingår i hushållet, och i detta sammanhang har jag svårt att se varför, då all mat lagas samtidigt och sedan packas till olika kunder för avhämtning på ett antal avhämtningsställen. Det borde gå att göra maten till samma pris per portion oavsett om man är en familj på fyra, eller om man är ensamstående


* Det är många plastbyttor som är med i varje leverans, och för mig som vill leva mer miljömedvetet känns det fel att slänga så mycket plast. Det borde kunna gå att göra något slags retursystem där man lämnar tillbaka burkarna när man hämtar ny mat, så burkarna kan återanvändas till packning igen


* Snabbheten och bekvämligheten gör att jag saknar chansen att själv förkovra mig i matlagning och lära mig nya recept och nya tips. Jag önskar att det fanns recept medskickat så jag kan laga någon rätt själv hemma, om man hittar någon ny favorit. Rödvinssåsen skulle dottern kunna äta många gånger till :)


Men allt som allt, är jag positiv till konceptet och tycker detta är ett utmärkt alternativ till både barnfamiljer, som till singelhushåll, som till 55+ par som vill äta god, vällagad mat men som inte vill lägga massor av tid på vardagsmatlagningen på egen hand.


Mitt betyg blir ♥♥♥♥ och med några justeringar skulle det bli full pott! 



Kommentarer
Postat av: Therése

Jag har provat middagsfrid men slutade efter ett tag då det blev lite mycket mat för en person även om man hade gäster. Mycket av grönsakerna åt jag inte upp så det känns fel att få hem för mycket mat som man måste slänga. Jag har hört att man aldrig ska köpa fisk på en måndag. Så tisdagar måste vara en bra dag. : )

2011-12-08 @ 18:47:11
URL: http://www.nogg.se/missu
Postat av: balansilivet

Det var en sak jag verkligen gillade med detta koncept, att man kan få mat för så många personer man är i hushållet, även till en person. Och maten är ekologisk, närodlad och utan tillsatser. Känns bra :)

2011-12-08 @ 20:33:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0