Jultips

I nya Amelia Jul (som fö inte stod mycket intressant i) hittade jag en intressant artikel. Strax norr om Kolmården, utanför Norrköping, har en man startat en tomteby. Där finns ingenting att köpa, och det kostar ingenting att gå in där.





Varje kväll mellan Lucia och julafon kan man besöka tomten i skogen. På skogsvägen dit hänger det ljus som lyser upp vägen. Väl framme lyses hela stället upp av stearinljus då det inte finns någon el. "Tomtens hus i skogen" har funnits i 13 år, fast jag har aldrig hört talas om det innan. Under åren har det byggts stall, nissarnas sovsal, nissarnas skola där man kan få lära sig både att göra och att slå in julklappar, en kyrka och en fyr som lyser upp i mörkret på väg till verkstaden. Där finns också en återvinningsmaskin för krigsleksaker och barnen kan även lämna sina nappar till tomten.





Håkan Tornell, som startade tomtebyn, upprörs över hur vi ser på julen idag, och kommersen som blivit runt julen, och tomtebyn startades lite som en protest mot detta. Att besöka tomtebyn är helt gratis, och Håkan arbetar ideellt för att få tomtebyn att gå runt. 14.000 besökare hittar hit varje år, och jag skulle kunna tänka mig att åka hit :)

Det låter jättemysigt, oavsett hur gammal man är. En jul i enkelhetens smak, och en köpfri jul :)






Kommentarer
Postat av: Biggan

Detta var det bästa jag läst på länge!Mysigt, spännande och ffa gratis!

Allting behöver inte kosta!

Synd att vi bor så långt ifrån - men om ett halvår beräknas vi vara betydligt närmre!

Dels att du berättar om detta "Tomteland" - samt att du också säger att det inte stod så mycket att läsa i senaste Amelia.

Många av dessa tidningar och magasin innehåller så mycket reklam så att man håller på att "kvävas"! Sedan (fast jag är relativt välutbildad...) så lever jag inte i sådana världar som i M-magasin t ex. Ddet är ingenting som jag eftersträvar heller!

Jag vill fortsätta vara jordnära (även om jag naturligtvis någon gång kan sväva ut och göra något exceptionellt!)

Jag skurar med miljömärkt Ajax med kortklippta naglar (hatar när de "skrickar" mot tangenterna bl a men först och främst vill jag inte riva mina barnbarn!)

Tänker inte "lyfta mig" eller på något annat sätt föryngra mig.

Jag duger!

Tack för ett viktigt inlägg!

2011-12-04 @ 10:01:42
URL: http://mindreprylar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0