Gretchen Rubins bästa lyckotips

Jag läste en intervju med Gretchen Rubin, författare till boken Projekt Lycka, och hon beskriver sina tio bästa lyckotips


1. Köp lycka: Att pengar inte kan köpa lycka är fel. Men lägg dina pengar på sådant som bidrar till långsiktig glädje, som gymkort, resor och upplevelser med familj och vänner. (Kan vara något att tänka på när ni funderar ut julklappar till nära och kära. Irene, med bloggen Harmoni i hemmet hade ett bra inlägg om julklappstips http://fengshuiblogg.blogspot.com/2011/12/mina-julklappstips-2011.html#comment-form)


2. Låt solen gå ner över din vrede: Att ventilera din ilska fungerar inte, tvärtom gör det dig bara mer arg och irriterad. Det är meningslöst att gnälla på folk i din omgivning. Acceptera att den enda du kan förändra är dig själv.


3. Fake it ´til you feel it: Le även när du inte har lust för att le och du kommer automatiskt känna dig gladare


4. Yttre ordning leder till inre ro: Men köp inte dyra organisationsprylar som ska hjälpa dig att hålla ordning, soppåsar är allt du behöver. Rensa, skäng och skänk bort allt du inte behöver (Precis i samma anda som Feng Shui. Behåll bara det du tycker om, använder och behöver. Gör dig av med resten. Och jag kan intyga att det ger ett lugn ända in i själen)


5. Läs litteratur om katastrofer och tragedier: Det sätter ditt liv i perspektiv och hjälper dig att vara tacksam (Detta är ett råd jag hoppar över, då jag inte tycker det är förenligt med min strävan efter ett mer harmoniskt liv. Att läsa om andras tragiska livsöden ingår inte där, även om jag förstår vad hon menar med den tanken)


6. Lägg ner korta kramar: Kramar måste vara minst sex sekunder för att få må bra hormonet oxytocin att utsöndras



7. Kräv inte det bästa: Nöj dig oftare med något som är tillräckligt bra istället för att hela tiden sträva efter perfektion


8. Bli inte för djup: Börja med grunderna, sov tillräckligt mycket, ät regelbundna måltider, rör dig - därefter kan du satsa på meditation och mantran om du känner för det


9. Gör något som får dig att växa: Starta en blogg, skriv en bok, lär dig franska eller vad som är utmanande för dig. (Mitt nästa projekt blir nog att lära mig franska och att lära mig fotografera, tillsammans med dottern :))


10. Få bättre och starkare relationer till din omgivning: Träffa dina vänner oftare och knyt även nya kontakter


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0