Walk in closet

Av en händelse, via en annan blogg, ramlade jag in på Chloé Schutermans blogg. Chloé är 12 år gammal, och dotter till Nathalie Schuterman som har en exklusiv klädbutik med samma namn i Stockholm. Alla som har sett Solsidan har sett den butiken :))


Hon hade lagt upp bilder på sin nya garderob.










Den är jättefin, och varje fashionistas dröm förstår jag, men jag kan ändå inte låta bli att tänka att det är väldigt mycket kläder för en 12-åring. Här är det inget simple living :)


Om man tänker på att de allra flesta av oss använder 20 % av våra kläder 80 % av tiden kan man fråga sig om man behöver så mycket kläder. När det gäller min egen dotter, som är lika gammal, så har hon en bråkdel av den klädmängden och ändå är det samma favoriter som används ofta. Precis som det är för de flesta av oss.


Själv försöker jag dra ner ännu mer på mängden kläder i min garderob, så bara favoriterna blir kvar. Det som hänger där ska också användas, regelbundet. Vissa typer av kläder tycker jag att det är ok om de inte kommer ur garderoben så ofta tex festkläder om man inte går på fest så ofta.


När jag arbetat som färg- och stilrådgivare brukar jag tipsa om att göra en liten garderobskapsel när det gäller kläder, som går att variera med varandra. Det gäller även för festkläder. En festgarderob som funkar på de allra flesta tillställningar kan tex vara en cocktailklänning, som fungerar på middagar, ut på dans, gå på teater osv. Det kan också vara en lite finare kjol, kanske en långkjol, som man kan kombinera med en tunn, fin blus, en glittrig topp, ett korsettliv (så det blir som en balklänning), kanske ett par byxor i festligt material som också går att kombinera med ovanstående toppar och om man tycker om att ha kavaj kan det kompletteras med en kavaj i tex ett brokadtyg. Med den garderobskapseln har man kläder som går att kombinera på olika sätt till olika typer av evenemang och tillställningar. Allt från bröllop, 50-årsfest, fest på jobbet, besök på teatern eller operan, gå ut och dansa, restaurangbesök, nyårsfest etc. Att få en inbjudan i brevlådan till en fest är roligt, men att springa ut i affärerna i panik och hitta något att ha på sig resulterar ofta i ett impulsköp som aldrig blir använt igen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0