Vad väljer du att se på TV?

Om du tittar på TV-tablån för en vecka, på alla de kanaler som vi numera kan se, även utan parabol, kan man tydligt se att något vi människor fascineras över, och tycker är underhållning är - mord!!!


Så många kriminalserier det går på TV. Den ena avlöser den andra; Navy CIS, Hawaii 5-0, CSI, Medium - och allt vad det heter. Titta i en TV-tablå och räkna efter hur många liknande program det visas per vecka.


Är det underhållning att titta på mord, misshandel, incest, våldtäkt? Fascineras vi av de sakerna för att de ligger så långt från vår egen verklighet? Eller för att det visar människan i sin grymmaste form?


Jag har själv gillat kriminalserier, speciellt serier som CSI där själva mordet redan begåtts, och fokus ligger på kriminalteknikernas arbete för att säkra spår och hitta mördaren. Men när jag tänker mer på det - vill jag fylla mitt sinne med detta? Hur får det mig att må att se mord efter mord?


 

Jag försöker leta i TV-tablån för att se om det finns några feel-good program. Program som lyfter mig, som får mig att må bra, som får mig att känna positiva känslor - och helt ärligt, hittar jag inte många sådana program. Har du tips på program som lyfter fram det positiva i människor får du gärna tipsa mig :)

 

Hur kommer det sig? Är mord en större business? För ärligt talat - hur många olika serier kan de fortsätta göra med exakt samma upplägg, samma tema - och vi fortsätter att titta?


Kommentarer
Postat av: © sarastille

Hej! :) sugen på lite nya läsare såhär till skolstarten? Anmäl då din fina blogg till min DagensBlogg där vinnaren blir länkad inför mina 2000-3000 besökare :) drar en vinnare IKVÄLL klockan 23.59 :) kramis



http://saramagdalena.blogg.se/2011/august/dagens-blogg-anmal-er-har.html#comment

2011-08-20 @ 08:37:16
URL: http://saramagdalena.blogg.se/
Postat av: Therése

Jag såg tidigare också gärna på kriminal-serier och sjukhus-serier på tv. Nu tittar jag inte så mycket på tv längre...fastnar oftare istället med datorn i knäet och suger i mig av alla fina bloggar som ajg följer...;)

Men jag håller med! Fram för fler "feel good"-program! Stor kram från Therése

Jag har skickat en liten hälsning till dig i ett inlägg på min blogg för några dagar sedan...

2011-08-20 @ 09:23:56
URL: http://mychoice-tess.blogspot.com
Postat av: balansilivet

Åh, vad glad jag blev över dina fina ord på din blogg ♥



Visst är det mycket mord, blod och sjukdomar på TV. Kriminalserier och sjukhusserier översvämmar tablåerna. Men serier som handlar om vänskap, livet, personlig utveckling är inte lika frekvent förekommande. Jag gillar iofs Cougar town. Kanske inte så upplyftande och utveckland, men roligt om att vara kvinna i 40-årsåldern med barn och vänner :)

2011-08-20 @ 09:38:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0