Röj och rensa i städskåpet

Jag fortsätter med inspiration till det som många anser vara tråkig förvaring. Ja, den kanske är tråkig, men ändå så viktig. Det är här vi sätter ribban för hela vårt hem, om du tänker efter. Det är här du förvarar de saker som ser till att ditt hem är rent, fräsch och fungerar som det ska. Om du tänker på städskåpet som hemmets sambandscentral kanske det inte uppfattas som så tråkigt längre? :)


När du öppnar ditt städskåp hur känner du det då? Blir du inspirerad att städa och göra rent i ditt hem, eller får du nästan huka dig så att inte allt som är intryckt där ska ramla över dig?? Att städskåpet blir någon sorts uppsamlingsplats för allsköns bråte är inte ovanligt.


För att få ordning i ditt städskåo behöver du börja med att ta ut allt, för att se vad som verkligen gömmer sig där inne. Nästa steg blir att torka ur hela skåpet med vatten och rengöringsmedel. Skåpet ska vara rent och fräscht innan du börjar sätta tillbaka saker.


Vilka är de viktigaste sakerna du förvarar i städskåpet, och också de som tar störst plats? För de allra flesta är det dammsugare,strykbräda (själv förvarar jag min i klädkammaren) och skurhink med mopp. Utgå från dom och tänk på att det ska vara lätt och smidigt att komma åt dom och plocka fram dom vid behov. Sätt alltså inte dom så att du måste plocka ut massa andra saker innan du kan få fram dammsugaren tex. Det blir alldels för krångligt när du ska städa.


Vad behöver mer förvaras här? Sätt upp hyllor, trådkorgar, krokar för det som du ska förvara här.





Så här har jag gjort i mitt städskåp. På nedersta hyllan står mopphinken och en vanlig plasthink där jag förvarar städattiraljer som trasor, fönsterskrapa osv. På nästa hylla står dammsugaren och verktygslådan, lätt tillgängliga när jag behöver dom. Bakom verktygslådan förvarar jag tomma papperskassar som jag använder när jag ska handla eller när jag packar ihop saker som ska till loppis. På insidan av dörren har jag två enkla påsförvaringar från IKEA. I den ena ligger påsar som passar som soppåsar. I den andra ligger andra typer av påsar. Över påsförvaringen har jag satt en trådkorg på insidan av dörren där jag förvarar tex specialshampo för fårskinn. På insidan av skåpet hänger en annan trådkorg där jag förvarar en flaska Ajax och såpa. Det behövs inte mer rengöringsmedel än så. På vänstra sidan har jag två små vägghängda hyllor (de var många fler när jag flyttade in, men jag har tagit bort flera stycken då jag inte behövde fler) Där förvarar jag tex batterier, extra glödlampor, skruvar och spikar i små glasburkar. Dessa glasburkar är perfekta att förvara småsaker i och samla allt på samma ställe så de inte dräller omkring.





Ovanför dessa två hyllor hänger ett medicinskåp som också fanns där när jag flyttade in. Det blir nästa sak som åker ut, för som ni ser har jag inte särskilt mycket i det. En febertermometer, några huvudvärkstabletter, plåster, några medel som ska lindra myggbettsklåda (som jag aldrig använder så de kan rensas bort). Dessa saker tänker jag samla i en fin liten burk när jag kommit på vad jag vill ha.



Om man ser i affären kan man tro att man behöver massor av olika rengöringsmedel, men det räcker med ett par stycken. Fyll inte städskåpet med en massa olika rengöringsmedel. Det tar mycket plats, är ofta starka kemikalier och för det mesta totalt onödiga! Samla gärna de olika medel du använder, antingen i en trådkorg som jag, eller i en hink som är lätt att plocka fram när det är dags för städning.





Låt städskåpet bli en plats som inspirerar till att hålla ditt hem rent, och inte en förvaringsplats för all möjlig bråte du inte vet vart du ska göra av. Den bråten som kanske är kvar när du bara ställt in de saker du behöver och använder, är det dags att rensa upp bland och mycket av det kan du säkert slänga, ge bort eller sälja :)))

Kommentarer
Postat av: Mia

Åh, vilken fin ordning i ditt städskåp! Sånt här gillar jag att läsa om och det inspirerar mig att röja! Själv har jag ett ganska stort städskåp där jag förvarar centraldammsugarslangen (och den tar stor plats), tvättkorgen, påsar & papperskassar, rengöringsmedel(många flaskor), lager av schampo & sånt, sopborsten, trasor, en plastback med hundgrejer, diskmaskinstabletter mm. På översta hyllan( som jag måste stå på en stol för att nå)förvarar jag t-shirts som jag kan ha när jag målar och sånt. Det blev visst mycket! Inte så länge sen som jag plockade iordning här men nu känner jag att jag kan röja ordentligt! Tack för inspirationen! Mia

2011-08-26 @ 06:35:40
Postat av: Anonym

Vad roligt att du blev inspirerad att röja i ditt städskåp :) Här blir det ofta en uppsamlingsplats, och lätt att slänga in saker när man inte vet vart man ska göra av det. Men det är otroligt skönt när det är ordning och fint även i sådana utrymmen. Det ger ett lugn och ny inspiration att ta hand om sina ägodelar och sitt hem. Lycka till :)

2011-08-26 @ 12:57:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0