Presentation av mig

Igår fick jag en kommentar om att det önskades en presentation av mig :) Det kommer komma upp en kortare presentation av mig som en by-line så småningom. Jag är ju inte så duktig på det tekniska så det överlåter jag åt dottern att göra :)


Men vem är då jag som skriver här? Jag är leg psykolog sedan några år tillbaka. Jag har alltid varit intresserad av psykologi, men började min yrkesbana inom det ekonomiska området, med inriktning på marknadsföring. Jobbade som säljare några år. Vid sidan om det arbetet utbildade jag mig även till färg- och stilrådgivare och startade ett eget företag. Jag älskar att hjälpa människor att hitta det bästa hos sig själv. Med tiden kände jag att jag vill gå på djupet och valde att påbörja en låååång utbildning till psykolog.


I samma veva blev jag ensamstående med min dotter, så det var ett ganska tufft beslut att våga mig på att börja plugga på universitetet vid drygt trettio års ålder och dessutom veta att det skulle bli kärvt ekonomiskt i många år framöver. Redan tidigt i utbildningen kände jag att jag ville arbeta med det friska hos människor, istället för att bota det sjuka. Då var det ännu så länge ingen som hade forskat på vad som får människor att må bra, men när den positiva psykologin kom något senare var det precis vad jag letat efter. Tidigt kände jag även att jag var intresserad av vad som händer när människor kommer tillsammans med andra människor, så gruppsykologi fördjupade jag mig mer inom och det blev mina specialområden.


Sedan i våras arbetar jag deltid hos Kungsbacka kommun, där jag får använda mina kunskaper inom grupp- och organisationspyskologi och så har jag även ett företag vid sidan om. Bloggen är något som vuxit fram i mina tankar under en längre tid och i julas sa dottern att hon skulle hjälpa mig att starta upp en blogg. Sedan januari skriver jag här om de bitarna som intresserar mig.




För ganska många år sedan kom jag i kontakt med feng shui och det blev ytterligare en sak som jag genast kände passade mig. Att vi blir påverkade av allt vi har omkring oss känns för mig som en självklarhet, vår miljö, våra hem och att vi genom feng shui kan göra vår miljö som ett sätt att må bättre och förstärka de delar av vårt liv som vi vill utvecklas inom. Att röja och rensa har jag alltid gjort :) Det är kul att rensa och organisera sina saker!


När jag testade yoga för ett femtontal år sedan var det en träning som passade mig. Att både träna fysiskt och mentalt blir så mycket mer än att bara träna kroppen. Mindfulness kom in som en naturlig del av det.


Jag har fått frågan ibland om jag alltid är så glad, och det är jag naturligtvis inte jämt. Jag har haft svårigheter i mitt liv som alla andra, men jag har en positiv syn på livet och vill ta del av livets alla små glädejämnen. Livet består mer av vardag än av helg, semester eller fest så att hitta glädje och njutning i vardagen är för mig oerhört viktigt.


Där har ni de delar jag vill att denna blogg ska handla om; psykologi, personlig utveckling (utöver min psykologiutbildning har jag gått mängder med andra utbildningar inom personlig utveckling), feng shui, mindfulness, simple living, stilråd och annat som jag under åren kommit fram till får mig att må bättre.


Jag är 44 år gammal (i mina bästa år ;)) och bor i Göteborg med min dotter. Vi bor i en hyreslägenhet, två rum och kök på drygt 70 kvadrat. Att leva med djur är för mig en självklarhet och något som också skänker mycket glädje. Att resa gillar jag, både långt bort men även i mitt närområde. Jag försöker skapa balans i mitt liv. Balans när det gäller tid för mig själv, tid för familj, tid för jobb, tid för vänner men även när det gäller balans på ett djupare plan.


Min förhoppning är att jag kan dela med mig en del av det jag själv upptäckt genom åren, genom egna upplevelser, utbildningar och allt jag tagit del av från andra mycket kunniga och inspirerande människor. 


Kommentarer
Postat av: Emelie S

Jag har haft en dröm att starta företag i kanske 10 år nu. Ska snart avsluta min utbildning och har väll tänkt jobba ett tag innan jag eventuellt ger mig på företagandet.



Tänkte fråga hur det går att kombinera ett jobb med ett företag. Vilka fördelar och nackdelar ser du med detta upplägg?

2011-08-08 @ 22:54:47
Postat av: balansilivet

Hej Emelie! Om du har drömt om att starta företag så länge - vad är det som hindrar dig från att uppfylla din dröm?



Jag ser mest fördelar med att kombinera en anställning med eget företagande. Att ha en anställning i botten ger trygghet, inte minst ekonomiskt. Det tar tid att bygga upp ett företag och få lönsamhet. Kan du göra det utan stressen av att klara din försörjning ser jag det som en fördel. För mig blev det så att jag fick prova om min affärsidé bar, och starta företaget i min egen takt. Jag ser också fördelar att kombinera olika saker som intresserar mig, och få utlopp för alla bitar. Min anställning ger mig också mycket socialt. Tidigare hade jag enskild firma och arbetade helt ensam. Det passar inte mig. Jag behöver sociala kontakter, relationer, då det berikar mig.



Enda nackdelen jag kan se att man kan känna sig splittrad med att "hoppa" från det ena till det andra. Det kan även vara så att uppdrag jag vill ta i min egen firma inte ligger på de dagar jag är ledig från min anställning.



Men det positiva överväger!! Och har man olika intressen och olika behov kan det ibland vara svårt att kombinera dom i ett enda jobb, men med två olika kan man få utlopp för mer av sin kreativitet och de olika jobben kan ha helt olika inrikting. I mitt fall är det mer av två olika inriktningar inom psykologin :) Men i mitt egna företag kan jag även kombinera det med andra delar som intresserar mig.



Hoppas du fick lite svar på dina frågor :)

2011-08-09 @ 11:03:11
Postat av: Leon

Såja, mkt bättre med en presentation. Så får du bara länka till den på högra sidan sen så folk hittar den.



Förresten en annan sak ja slås utav är att (Då bloggen är ny) så skriver du väldigt mkt just nu. Jag hoppas bara att du inte skriver "för mkt" så att det tillslut blir tråkigt att skriva, istället för en rolig grej så kanske det blir mer som ett jobb att skriva. Jag har förlorat många hobbys själv på det viset, man går in för hårt så det förlorar det roliga och känns mer som ett jobb än hobby/fritidssyssla.

2011-08-10 @ 17:30:33
Postat av: balansilivet

Tack Leon :) Jag gjorde en kort presentation av mig på det absolut första inlägget, men detta var mer utförligt och en länk kommer :)

Och tack för din omtanke. Jagskriver mycket vissa periodet, då inspirationen sprudlar och massor av ideér om inlägg dyker upp. Andra perioder skriver jag mindre. När det gäller bloggen är det ju både intresse/hobby och jobb för mig, så jag tror balansen blir bra för min del Men visst förstår jag att man kan bli nästan utbränd och ha helt slut på ideér om man skriver intensivt och mycket.

2011-08-10 @ 19:24:32
Postat av: Emelie S

Tack för ett bra och utförligt svar.



Jag ska gå en kurs i entreprenörskap under hösten för att få lite mer kött på benen. Antar att det finns massa fallgropar så det kan ju vara bra att undvika några i varje fall.



Alltid roligt att höra andra företagare berätta om sina erfarenheter :)



Jag har alltid varit så snabb på att kasta mig in i nya saker. Den här gången tänkte jag ta det lite lugnare och känna efter. Det blir lätt fel annars har jag insett. Men känns det rätt så blir det sannolikt ett företag så småningom.

2011-08-11 @ 20:08:25
Postat av: balansilivet

Emelie: Ja, att du har en högre utbildning med dig i bagaget gynnar dig säkert i ditt arbetssökande.



Och när det gäller företag kan det vara en bra idé att "smyga igång" det samtidigt som du har ett annat arbete. Många stora, framgångsrika företag har startat i ett garage ;)



När det gäller arbete kan du även använda feng shui för att förstärka de delar i baguan som handlar om livsväg och karriär och även stöd i livet. Bra sätt att göra det kan vara att i det först området sätta upp diplom, saker du är stolt över, en "bild" på dig själv där du vill vara och även andra symboler för framgång. För att komma dit du vill kan du även stärka området för stöd i livet. En mentor är ett bra sätt att komma vidare, kanske i ditt företagande. Du kan ha en bild på en person du beundrar och som du vill ha vägledning av.



Att ta det lugnt och känna in låter som en bra väg att ta :)

2011-08-11 @ 22:01:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0