Kvinnlig shopping

För flera år sedan läste jag en krönika om hur shoppinhjärnan fungerar som jag tyckte både var rolig och klockren, så den rev jag ur och sparade i min inspirationspärm. Så här lyder den:





"Jag har två hjärnor. Min ena hjärna är en rationell, välplanerad och stabil sak i yllegrått som jag är rätt stolt över. Den är den hjärnan som en gång i tiden fattade både det där med derivata och andragradsekvationer, hjälpte mig att lyckas bra på högskoleprovet och fortfarande minnas fragment av franska fraser från gymnasiet.


Sedan har vi min andra hjärna - shoppinghjärnan. Den som forskarna inte upptäckt än, men som jag vet finns där; ett litet, rosa, fluffigt och väldoftande bihang mitt i min frontallob. Shoppinghjärnan aktiveras regelbundet. De mest aktiva dagarna infaller märkligt nog oftast just kring löneutbetalningar.


Den här lilla rosa rackaren är impulsivt charmig men har ett tydligt manipulativt drag. Den måste hållas i schack.


Shoppinghjärnan använder ord och uttryck som "unna mig", "äh vad fan!", sista-minuten-resa, njuta, snyggt, coolt, "ett glas till tack", fynd och "för en gångs skull" - och den vill alltid beställa in dessert.


Att tygla shoppinghjärnan är den rationella hjärnans jobb. Tyvärr lyckas den stora grå ofta inte särskilt bra. För trots att den grå ska vara så himla smart så rår den inte riktigt på den här slipade lilla rosa filuren.


Den rationella hjärnan talar ofta om sparkonto, pensionsförsäkring, praktiskt, slittåligt, långsiktigt, amortering - och tjatar ständigt om att det är dags att kontakta vår elleverantör (vem det nu är?).


Upplagt för konflikter alltså. Så här kan det låta när de två hjärnorna går på stan.


Shoppinghjärnan, SH: Jag bara måste, måste, måste ha de där skorna!!!


Rationella hjärnan, RH: Men du har ju redan ett par svarta med hög klack. Två par till och med!!


SH: Men inte med just en så där liksom insvängd smal klack och inte i mocka. Snälla, snälla, snälla!


RH: Fast du använder ju inte ens de där svarta skorna du redan har. Du trivs ju inte i högklackat.


SH: Men de där, med just den där insvängda, smala klacken, skulle jag trivas i och använda. Jätte-jätte-jättemycke!


RH: Hur bli det med det där super-regnstället till sonen då, det för 970 kronor som ligger undanlagt på Polarn o Pyret?


SH: Ja, ja. Men det finns nästan likadant på H&M för 398 kronor. (En stunds tystnad) Vänta nu....om jag köper det på H&M istället för det på PoP så har jag ju tjänat.....572 kronor! Och då fattas det bara 127 kronor till de här fantastiska skorna. Fatta! 127 kronor för ett par underbara skor som de här. Ett superfynd! Jag tar dom (Skickar impuls till högerhanden att langa fram kontokortet)


RH: Men.....


SH: Så, då var det kontokortat, namntecknat och klart. Puss på er nya skorna! (Ljudligt smackande på skokartongen) Ska vi inte ta och belöna oss med en latte på det där mysiga fiket nu?


RH: Men....


Shoppinghjärnan mot rationella hjärnan: 1-0. Lätt seger för den rosa. Igen. Och nya skor till mig!"





Andra exempel på hur shoppinghjärnan fungerar:

"Titta - jag har sparat 1534 kronor!"


Så ligger det egentligen till: Jag har köpt kläder, som jag egentligen inte behöver, för 1534 kronor på halva-priset-rea ) och jo, en del passar faktiskt nästan också)


" Och allt det här sminket och necessären fick jag gratis"


Så här ligger det egentligen till: Gratis och gratis....Jag var ju i och för sig tvungen att köpa den där ansikskrämen för 489 kronor, trots att jag har  den från ACO som fungerar bra. Och sedan var jag tvungen att köpa något mer för att kunna nå upp till bonustaket på 500 kronor och då var det billigaste (som jag i och för sig inte behövde) en ögonfransböjare för 159 kronor


Krönikan är skriven av Malin Kaldo och publicerades i Amelia för många år sedan. Är det någon av er som känner igen resonemanget? Brukar det var den rationella hjärnan eller shoppinghjärnan som får sista ordet för dig?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0