Hjärnans behov

Hjärnan har behov av tre saker:


- sömn


- struktur


- ha kul


 

Idag blir fler och fler människor diagnostiserade med utmattningsdepression, utbrändhet som vi kallar det. Hjärnan blir utmattad av för lite sömn, för lite struktur och för lite kul.

 

Att sova en stund på dagen, sk powernap ca 20 min räknas som friskvård!!! Har ni vilorum på jobbet? Lägg dig ner en stund och låt hjärnan koppla av helt. Men högst 20 min, annars blir du trött och mosig. En kortare stunds sömn mitt på dagen ger en extra energiskjuts. Utöver det behöver vi sova 8 timmar per natt. De allra flesta av oss sover för lite, inklusive mig själv. Jag kommer i säng framåt halv elva på kvällen, somnar vid elva och så ringer klockan vid sex. Det blir bara sju timmar och det är egentligen för lite för de allra flesta. Men när jag är ledig och klockan inte ringer vaknar jag ungefär vid den tiden av mig själv, och ofta vaknar jag innan klockan ringer även på vardagar, men jag har som mål att komma i säng senast klockan tio på kvällen och sova senast halv elva för att utöka min sömn med åtminstone en halvtimme.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0