Hästsport??

Det här inlägget hör väl inte hemma i någon av de kategorier jag skriver om, men detta är något jag funderat på.


I tidningar och sportsändningar på TV får ridsporten väldigt lite utrymme. För ett tag sedan vann en Kungsbackatjej, som dessutom var debutant i världseliten, hopptävlingen i Scandinavium på Gothenburg Horse Show. Det nämndes på sportsändningarna, men i övrigt är det ganska tyst om alla tävlingar i hoppning, dressyr, fälttävlan som pågår runt om i landet hela tiden.


Däremot trav får mycket utrymme, både i tidningar och i TV. Varje morgon när jag slår på TV för att se Nyhetsmorgon börjar de med en travsändning, på lunchen visar dom trav och tidningarna har tom travbilagor.


 

Det jag funderar på är om trav i första hand är en hästsport, eller om det främst handlar om spel? Är det själva sporten i sig som är intressant för så många, eller är det möjligheten att vinna pengar? Skulle travsporten få så stort utrymme och så mycket intresse om man tog bort spelmöjligheten, och det bara blev en tävling?

 

Överhuvudtaget tycker jag att det är lite märkligt att TV visar så mycket spel under dagen, varje dag - travet, triss, Keno-dragning, och kanske något mer som jag inte kommer på just nu. Jag ifrågasatte igår vår tendens att njuta av att se blod och våld på TV, både i kriminalserier och sjukhusserier, men även att visa och uppmuntra till spel ställer jag mig frågande till. För de allra flesta människor innebär spelande, med intentionen att vinna pengar, att de förlorar pengar. Ett fåtal vinner mycket pengar, men de allra flesta förlorar mer än de vinner, betydligt mer, och för ganska många människor innebär spelandet att de förstör sina liv.

 

Vad tycker ni - är trav en sport eller en spelform???


Kommentarer
Postat av: klok som en bok:-)

Enligt mig är trav spel, väldigt få skulle vara intresserade, för att inte tala om teve, om det inte fanns pengar inblandande. Det är ju övrig ridsport ett tydligt bevis på (eftersom de inte får bråkdelen av samma uppmärksamhet som traven). Ända fördelen med att det är så mycket pengar i trav är väl att det bedrivs en del forskning och utveckling som också kommer övrig ridsport tillgodo.



Tack för en intressant blogg förresten, har precis hittat hit:-)

2011-08-21 @ 22:00:22
URL: http://mestbaradeckare.blogspot.com
Postat av: balansilivet

Då delar vi uppfattning :) Men visst är det märkligt att TV sänder så mycket som handlar om spel om pengar. Och att vi är så många som drömmer om storvinsten. Forskningen har ju visat att vi inte blir lyckligare även om vi vinner en massa pengar. Initialt går lyckonivån upp, men ett halvår senare är vi på samma nivå som vi var innan, så att hoppas på storvinsten är egentligen bara dumt.



Tack för att du gillar min blogg! :))

2011-08-22 @ 09:22:38
Postat av: blubblis

Jag säger att det är både en sport och spelform. Det finns hur många som helst som är intresserade. T.ex. min pappa spelade först bara, men nu äger vi är travhäst och åker och hälsar på och kör henne. Det som gör mig lite irriterad är att det låter på er som om det inte går att både spela och vara intresserad. Det går faktiskt!

2011-08-30 @ 22:07:59
Postat av: balansilivet

Bubblis, jag är ledsen om jag gjorde dig upprörd. Jag vet att det finns många som är intresserade av att sköta om hästarna, träna dom och tävla med dom -precis som i alla annan hästsport. Jag tänkte mest på de som går och tittar på trav, eller ser på trav på TV, om de uppfattar det som en sport eller om dom mest uppfattar det som ytterligare en spelform, något man kan vinna pengar på, som råkar innefatta hästar?? För om du jämför travsport med all annan sport så är det en milsvid skillnad i hur mycket utrymme de får i massmedia! Om trav var en sport som inte hade ett spelmoment, skulle samma människor ändå vara intresserade av att titta? Jag ska själv på Åby Stora Pris om några veckor, och för min del är det mycket för folkfesten och spänningen i att spela och kanske vinna några tior. Och då älskar jag hästar!!

2011-08-31 @ 09:54:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0