Klädkammare

Klädkammare kallades det förr, och står det fortfarande på husritningar, men walk in closet har blivit betydligt trendigare att kalla det för. I vilket fall som helst tycker jag att det är oerhört skönt att ha en större garderob, som man kan gå in i. För att ge en lyxigare känsla, och göra det mer rumslikt kan man inreda klädkammaren, och inte bara använda den till förvaring

Efter att jag har rensat ordentligt bland mina kläder har de reducerats rejält. Nu hänger alla kläder bara på en, av tre, klädstänger, vilket ger en luftigare känsla. Kläderna kan antingen sorteras efter färg, vilket jag hade förut. Det ger en mer enhetlig känsla, med de ljusa först och sen mörkare och mörkare ju längre in mot väggen kläderna hänger. Men jag tyckte att mina tunikor och blusar "försvann" bland alla klänningar, så jag delade upp dom. Närmast dörren hänger blusar och tunikor, efter färg och efter dom hänger mina klänningar, också dom sorterade efter färg. Allar längst in hänger några fåtal kjolar som överlevt rensningen och bakom dom några festkläder. De används sällan så de får hänga längst in.



Under klädstången har jag placerat vita, enkla byråar från IKEA. Där förvarar jag linnen, tunna koftor, mina jeans och i en låda lite annat smått och gott som jag behöver, men som inte är så vackert att se på. På golvet har jag lagt en ganska tjock rund matta. Det gör att det är mjukt och skönt att gå in här. Under mattan ligger ett fult plastgolv, som jag så småningom tänker byta ut mot ett trägolv istället. Väggarna här inne är gipsskivor som är helt obehandlade. Jag har tänkt spackla och sätta upp en fin tapet, men innan det blir gjort har jag satt in vikskärmen från IKEA för att ge en mer ombonad känsla. En sak som inte är sååå fin här är katternas transportbur. Men jag vill ha den nära till hands och här var enda platsen den fick plats. Min lilla kattjej tycker även om att gå in och lägga sig här ibland :)




På en del av väggen har jag förvaring för skärp och för sjalar. Som ni ser har jag en förkärlek för gråblå och jeansblå sjalar :) men har även några rosa.



Att använda möbler i klädkammaren gör också att det blir mer av rumskänsla. Jag har ett skåp, som egentligen är ett badrumsskåp med frostad glasdörr. Det har tre hyllor. På en av hyllorna ligger alla våra handdukar. De är inte många nu efter utrensning. Bara de som hänger i badrummet, några strandhanddukar, ett par handdukar för träning och så kökshandddukar. På ett hyllplan förvarar jag mina träningskläder och på det sista olika specialkläder som ridkläder och golfkläder.




Ovanpå hyllan förvarar jag mina smycken. Några hängande....




.... och några i en vacker rosa glasskål




Och mina broscher i en lotusskål.


 Den här fina emaljskylten hittade jag på Fritsla Tyglager när vi var där för några veckor sedan, och jag tyckte den passade bra som dekoration i klädkammaren,



På insidan av dörren hänger krokar. Där kan jag hänga fram kläder när jag på kvällen bestämmer vad jag ska ha på mig dagen efter, eller när jag ska packa för en resa. Där hänger jag även upp kläder när jag har strykt dom, innan de får sin plats på stången. Här är ett urval av mina tunikor i rosa toner.







Den här virkade västen från Container gillar jag att använda för att piffa upp en enkel klänning, eller för att variera. Spetskanten är så fin tycker jag.




Ett urval av mina klänningar i blå toner.




Ovanför klädstängerna finns det hyllor. Här förvarar jag säsongskläder som inte används för tillfället, och som jag inte vill hänga upp på vinden. Väskor får även en bra plats här. Men ibland dyker det upp sådant som inte hör hemma här ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0