För många val?

Som jag skrivit om tidigare här på bloggen ökar alla val vi ska göra hela tiden. Det personliga ansvaret för att göra "rätt" val börjar tidigare och tidigare i ålder. Vilken förskola ska vi välja så vårt barn får bästa möjliga förutsättningar? Vilken typ av pedagogik passar bäst? Vart ska vi bo? Vilken husläkare ska vi välja? Vilket elbolag ger både det bästa priset för oss och är bäst för miljön? Vilken mobiloperatör ska jag välja som ger de bästa priserna för just mig? Vart kan jag hitta de bästa försäkringarna? Osv, osv, osv.... Känner ni igen er??


När det gäller olika metoder för att må bättre, både fysiskt och psykiskt blir vi hela tiden översköljda med nya metoder. Hur var det nu - var det GI eller LCHF som funkade bäst? Hur skulle jag nu göra för att må lite bättre psykiskt och känna större tillfredsställelse i livet?  Var det metoden jag läste i den boken, eller i den tidningen som skulle passa mig bäst?


Det låter ju bra när vi har mycket att välja mellan. Då borde det någonstans finnas en metod som passar mig. Men i praktiken blir det ofta så att när det finns för mycket saker att välja mellan så gör vi - ingenting!!


Det blir för mycket att sätta sig in i, och hur kan jag veta att jag valt "rätt". I den djungel av beslut som ska fattas hela tiden, och alla dessa val blir det lätt för mycket. När det finns så många olika strategier att välja på för att leva ett lyckligt liv, blir det allt svårare att faktiskt också praktisera någon av dom.




När det gäller att leva ett lyckligare liv, eller kanske rättare uttryckt, känna en större tillfredsställelse över sitt liv finns det några strategier som det har visat sig i vetenskapliga studier har effekt.


Sonja Lyubomirsky, författare till Lyckans verktyg och professor i psykologi har i sin forskning kunnat konstatera att det finns tolv lyckostrategier som faktiskt fungerar. Det bästa är att välja ett par av dom och praktisera dom. Kanske det varit enklare att komma igång om de var färre?

1. Uttrycka tacksamhet
2. Tänka positivt
3. Jämför dig inte med andra
4. Var snäll
5. Vårda sociala relationer
6. Lär dig härda ut
7. Lär dig förlåta
8. Sträva efter flow
9. Njut av livets glädjeämnen
10. Sätt upp mål och sträva dit
11. Utöva religion eller andlighet
12. Ta hand om din kropp


Kommentarer
Postat av: Beatrice

För min högst personliga del har jag en 13:e punkt som jag nog sätter först



Känn förnöjsamhet



Det ger ett stort inre lugn, i alla fall för mig, att känna att jag har det allt väldigt bra så som jag har det. Gräset är inte alltid grönare på andra sidan. =)



Trevlig vecka till er.

2011-08-30 @ 20:32:03
Postat av: balansilivet

Jättebra punkt Beatrice. Att vara nöjd med det man har är otroligt viktigt, och i forskningen ingår det under att uttrycka tacksamhet :)

2011-08-30 @ 22:02:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0