Fem element - fem sinnen

Idag var jag i en fantastisk affär i Kungsbacka, Body Mind Soul. Affären drivs sedan december 2010 av Monica Thengberg. Monica är i grunden sjuksköterska, men hennes intresse för kinesisk medicin och de fem årstiderna; trä, eld, jord, metall och vatten fick henne att öppna denna sinnenas affär där allt i affären har med välmående att göra.


Affären är uppdelad i olika sektorer, choklad, teér, lakrits, italienska delikatesser, doftljus, musik, böcker.


 

På väggarna runt om i affären finns de nio ledord som är Monikas tanke bakom både butiken, och i livet, tex Glädje, Njuta, Meningsfullhet,Inspiration








Böcker om bla feng shui finns brevid härlig avslappnande musik, passande för bla meditation och yoga. Den 18 oktober kommer Agneta Nyholm Winqvist, grundare av Nordic School of Feng Shui och författare till flera böcker om feng shui och nu även wabi sabi.


Bakom själva butikslokalen finns behandlingsrum för massage och andra kroppsbehandlingar.

 



I hela butiken finns visdomsord att ta till sig, som här på väggen "Open your senses - all is connected"


Detta är inte bara en butik utan en upplevelse för alla sinnen. Här anordnas dessutom olika aktiviteter under hösten, bla workshops om de olika årstiderna och de element som är kopplat till varje årstid, provsmakningar av äpple, choklad, kaffe, kryddor mm




Även skyltfönstret visar det element som är förknippat till innevarande årstid. Just nu är det sommar, vars element är eld. Snart kommer sensommar, med sitt element jord för att sedan följas av höst och metallelementet och sist vinter med vattenelementet. När året börjar igen kommer våren, och träelementet. Allt enligt traditionell kinesisk medicin, vilket i stora drag är det samma som inom feng shui.


I skyltfönstret ser ni även mig ;))


I butiken köpte jag en present till en fantastisk vän jag träffade idag. Hon fyller år på måndag och jag ville ge henne en liten present, men att ge bort saker finns inte för min del. De allra flesta av oss har redan för mycket saker och behöver inte fylla på med mer. Däremot är presenter som man på något sätt förbrukar ett bra sätt. Det kan tex vara som jag köpte idag en rosor och chokladtvål samt ett par hjärtformade chokladhjärtan med budskap :) En annan bra idé kan tex vara biobiljetter, middag, en resa, en upplevelse.


Denna affär är verkligen värd ett besök! Kolla in deras hemsida för mer information www.bodymindsoul-mt.com


Kommentarer
Postat av: Yve

Åh den affären ska jag besöka inom en snar framtid.



Jag ger heller aldrig bort "saker" om jag inte vet något väldigt specifikt som någon önskar sig.Ger mycket hellre bort en "upplevelse" som kan vara allt från god choklad till ex. en teaterbiljett. Det är sånt jag önskar själv.

Inga mer saker här inte. Nu är det istället blocket/myrorna som gäller att bli av med sådant jag inte använder men kanske någon annan vill ha.

2011-08-16 @ 22:26:28
Postat av: Ingrid

En underbar affär! En av de finaste i Kungsbacka. Helt självskriven, när jag ska köpa presenter! :)

2011-08-17 @ 01:30:31
URL: http://hoglindkommunikation.blogspot.com/
Postat av: balansilivet

Ja, jag kan verkligen rekommendera ett besök där. Kan botanisera där ett bra tag, och mycket av sakerna som säljs där kan man även provsmaka :) Superfina presenter, ja, hela affären egentligen :))

2011-08-17 @ 06:51:42
Postat av: Beatrice

Ett besök läggs till på "listan". Skall bara se till att komma i närheten av Kungsbacka. Jag bor ju ett antal mil bort. Återkommer till listan =)

2011-08-17 @ 10:33:12
Postat av: balansilivet

Ja, skriv upp alla tips på listan och sen när du har flera samlade geografiskt kanske det blir en liten utflykt :) Bra idé! Jag skriver också upp ställen jag vill besöka, platser, butiker eller annat spännande

2011-08-17 @ 12:49:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0