Drömliv




När jag var och solade och badade i helgen hade jag ju med mig Kajsa Ingemarsson & Karin Nordlanders bok Drömliv. Jag tyckte om boken, speciellt första halvan kände jag att jag låg och nickade instämmande i stor sett hela tiden.

De börjar med att skriva att för att skapa sig sitt drömliv behöver vi skapa ett grundackord i livet av lycka. Det innebär inte, som ni som följer min blogg redan vet, att vara perfekt eller att försöka leva upp till hur man "ska vara", inte heller att ha den rätta bostaden, den rätta bilen, den rätta karriären. Att skapa ett grundackord i livet av lycka innebär inte att det går att köpa för pengar. Precis som lyckoforskningen konstaterat bygger det på att känna och uttrycka tacksamhet, att uppskatta de små sakerna i livet, att skapa meningsfullhet och att bygga relationer.


Sen skriver de vidare att nästa steg är att få kontakt med sin själ. Sinnet dvs känslor och tankar är viktiga, men det är själen som vägleder oss. Själen talar till oss genom vår intuition. Vår magkänsla. Ofta känner vi blixtsnabbt ett budskap när någon frågar oss om vi vill följa med på något, om vi ska välja mellan något eller fatta ett beslut. Det svaret är själen som förösker säga något, genom vår intuition. Brukar du lyssna på din magkänsla?


För att kunna skapa dig ditt drömliv måste du våga drömma. Drömma stort, utan begränsningar. Vad längtar du efter? Vad drömmer du om? Vad skulle du vilja göra i ditt liv? Om du tänker så, utan att försöka vara realistisk, eller fundera på vad ska andra tycka, det går ju inte osv, utan bara låter dina drömmar få ta form. Vad händer då? Att först låta drömmarna få ta form i sina tankar, sina känslor och skapa sig bilder av dessa drömmar, kanske skriva ner dom är ett första steg. Nästa steg är att börja dela med sig av sina drömmar, berätta för människor omkring dig. När du berättar vad du drömmer om, vad du skulle vilja göra blir det dels mer konkret för dig, du får även människor som kan stötta dig och kanske tom kan hjälpa dig att genomföra en dröm.


I andra halvan av boken tar de upp hur vi ska kunna fortsätta att ha kvar vårt grundackord i livet baserat på lycka, även i livets mörka stunder. Vi kommer alla ha tider som är svårare och jobbigare än andra. Så är livet. Det kan handla om skilsmässa, sjukdom, arbetslöshet, död, depression eller något annat som händer som gör att livet blir mörkare. Där skriver de återigen mycket om att vara i kontakt med sin själ för att kunna ta sig igenom dessa perioder. Jag gillar i och för sig det de skriver, men som psykolog har jag lite andra tankar kring livets svåra perioder än vad de har.


Överlag kan jag rekommendera att läsa denna bok. Den väcker en del tankar om vilket förhållningssätt man har till livet. Den bygger mycket på olika välkända coachingsstrategier, men även forskning kring positiv psykologi, och i och med att de hela tiden delar med sig av sina egna livserfarenheter, svåra och lätta, gör det boken mer levande.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0