Bygg vackrare städer

I förrgår fick jag tips av min vän om en spännande stad i Skåne - Jakriborg. En nybyggde medeltida Hansastad mitt på Skånes slätt. Två bröder fick en idé om att bygga en vackrare stad. De hade några hektar före detta industrimark strax utanför Lund och där har de byggt upp denna stad.


När jag sökte mer information på nätet såg jag att denna stad, eller egentligen by, med ca 3500 invånare, hånas av många arkitekter. Varför det, undrar jag? Själv skulle jag mycket hellre bo i en stad som tar tillvara gamla vackra byggnadssätt och där inte allt är stål, glas och betong.


Den här staden ska jag titta närmare på nästa gång jag åker till Skåne.


 









Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0