Veckans tips

Veckans tips är att titta igenom hemmet för att se om det finns trasiga saker. Det kan vara allt från kläder ( i min garderob hänger tex en klänning som spruckit i en söm och väntar på att bli lagad), porslin (allt från sprucket och kantstött porslin till vad som hände hos mig igår - ett av mina fina våningsfat i porslin låg på golvet när jag kom hem, med ett trasigt fat då katterna försökt leka med påskdekoration som stod i närheten :(), leksaker som barnen har lekt med och som har gått sönder, apparater som tex trasiga skrivare, DVD-spelare, möbler - ja det kan finnas trasiga saker lite varstans i hemmet.





Bestäm dig för om du vill behålla sakerna eller inte. Om du vill behålla sakerna, bestäm då när de ska lagas. Är det en smärre lagning, som med min klänning, passa på att göra det nu i påskhelgen då du troligen är ledig några dagar i sträck. Är det en större lagning som krävs, planera då in när och hur det ska bli lagat - och BOKA TID för det! Om du inte vill behålla saken, om det inte går att laga eller om det inte är värt besväret eller kostnaden för att laga det - släng dom!!


Trasiga saker stjäl energi, och du påminns om att de är trasiga och behöver lagas varje gång du ser dom. Istället för att tänka tanken, om och om igen - se till att det blir gjort, eller kasta det som är trasigt
.

Du är värd att bara ha saker som fungerar i ditt hem. Omge dig med saker som signalerar välstånd och harmoni, precis som du bara ska omge dig med saker som du tycker om, använder och har behov av :)


Jag har själv varit lite dålig på att se efter just dessa saker senaste tiden, men i påsk ska jag ta tag i det, precis som jag ska städa i vindsförrådet. Allt för mycket trasiga saker omkring en ger känslan av att inget fungerar och ger även ett fattigdomstänkande. Jag ska byta ut mina persienner som är trasiga mot nya fräscha. De jag har idag har jag fått överta. De var inte hela då heller, men just då var jag ändå glad att få dom gratis. Nu ska jag köpa mig nya och hela persienner :) Det finns även en del saker jag tycker om som katterna har haft sönder. En del har jag försökt limma ihop, men inte blivit nöjd med. De åker ut nu :( Tråkigt, men ibland finns det ingen räddning för saker även om man tycker om dom. Kantstött och naggat porslin har jag slängt ut tidigare, men det dyker alltid upp nytt av någon anledning. Kanske jag som är klumpig i disken :) Men en äggkopp som jag tappat i diskhon finns det som ska rensas ut, och så råkade jag slå ihop två av mina fina Matteustallrikar i varandra, så det gick av en stor flisa i lasyren på den ena. Aj, aj....


Vad har du för trasiga saker i ditt hem? Ta en runda och titta igenom hemmet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0