Röj och rensa

När du håller på och röjer och rensar hemma, kommer du med största sannolikhet upptäcka att vissa saker är svårare än andra att rensa bort. Olika personer kan ha olika svårt för olika saker. Det kan vara böcker, musik, foton eller gammalt studiematerial (som för mig :))


Vissa saker kan också vara mer känsloladdade än andra, vilket kan göra dom svårare att släppa taget om. Ibland kan man upptäcka att man har starkare känslor för vissa föremål än man trodde. Jag har tex alltid varit bra på att sortera ut saker dottern har vuxit från, men vissa saker är svårare än andra. En karton med minnessaker har vi där vi sparar sådant som har en starkt känslomässig laddning, och som vi inte vill göra oss av med.


Men det är viktigt att inte samla på sig för mycket av laddade minnesföremål, utan leva i nuet. Vissa saker kan vara extra laddade för de flesta människor tex kärleksbrev från tidigare förhållanden, kort från födelsedagar, fotografier, presenter du har fått från släktingar eller en fd kärlekspartner, skolminnen och barndomsminnen. Hur ska man göra med dessa saker?


När det gäller brev och kort - spara några som är väldigt speciella och släpp taget om resten. Jag har tex sparat ett kort från min farmor som betyder mycket för mig.


När det gäller fotografier, behåll bara dom som ger lyckliga minnen. Kasta bort foton på folk du inte kommer ihåg. Kasta även suddiga foton, dubletter och flera bilder tagna på samma plats. Det finns ingen anledning att spara sju bilder på samma sak.


När det gäller presenter - ge bort saker du inte använder, behöver eller tycker om. Det kanske känns svårt att göra när det varit en present, men det ger dig bara negativa känslor att spara saker du inte tycker om. Låt någon annan få det istället. Du uppskattar gåvan du har fått, men låter den gå vidare till någon som tycker om och använder den. När det gäller presenter från fd kärlekspartners, spara dom bara om det ger dig positiva känslor när du ser dom. Om dom däremot påminner dig om svek, tårar och besvikelse ge bort dom till någon annan.


När det gäller skolminnen behöver du inte själv föremålen för att minnas. Gör dig av med gamla skolböcker, gamla betyg eller diplom. Själv har jag sparat skolkataloger, vilket har varit roligt att visa dottern hur jag såg ut när jag var i hennes ålder. Och så har jag sparat min gamla studentmössa.


Det svåraste kan vara att sortera bland barndomsminnen. Alla teckningar som barnen har gjort - vad gör man med dom? Behåll några av de finaste och släng resten. Behåll några favoritsaker som minnen och ge bort resten, eller sälj. Några favoritböcker kan det vara roligt att ha kvar, men låt inte minnessakerna svämma över.

Kommentarer
Postat av: Njut varje dag

För min del brukar det hjälpa att fundera på vad av det som finns sparat från min egen barndom som jag har tyckt roligt att se igen. Det är få saker!

Tror att det är få som tycker att det är kul att titta igenom hundratals gamla barnteckningar - det räcker med några få. Samma sak med barnkläder - modet ändras och det är få kläder som kan användas igen. Kan också hjälpa att rensa flera gånger. Först en grovrensning och så efter något år igen.



Önskar dig en skön kväll och morgondag!

2011-04-27 @ 20:20:13
URL: http://njutvarjedag.blogspot.com
Postat av: Wiveka

Hej, underbart med någon som inspirerar. Själv har jag precis börjat rensa bort saker. Tack för en fin blogg!

2012-01-04 @ 22:22:31
Postat av: balansilivet

Njut varje dag: Ja, det blir lätt så att mycket saker hamnat i minneslådan som man något senare inte har något som helst intresse av ;) Vi brukar titta igenom dotterns minneslåda med jämna mellanrum, och varje gång är det något som rensats bort därifrån då prioriteringen har ändrats. De enda barnkläder som sparats är de allra första kläderna, och så några från första året som jag tyckte var så söta.



Wiveka: Tack själv ;)

2012-01-04 @ 23:05:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0