Rensa och röja

I senaste numret av Sköna Hem läser jag i en krönika något som jag tycker passar bra när man är i rensartagen -  'ingen sak in - samt tre saker ut'...". Många som försöker börja leva ett lättare liv, med betydelsen färre prylar börjar leva efter devisen "en sak in- en sak ut", men det ger ju bara status qou. Att börja rensa bort saker, utan att fylla på med nytt - det är först då det börjar märkas hemma, och hemmet blir renare och mindre fyllt med prylar överallt.


I påskhelgen har jag tänkt ta tag i mitt vindsförråd. Jag har ganska bra ordning där, men den senaste tiden har det blivit lite väl mycket saker som har hittat upp dit, dotterns minnessaker, möbler som inte får plats i hemmet, men som sparats för det kan vara bra att ha i en sommarstuga (det blev för övrigt inget köp av stugan på Österlen, men vi letar vidare), anteckningar och böcker från min psykologutbildning. Nu har jag tänkt ta ett ordentligt krafttag på allting som finns där. Allt som jag ställt där ska bäras ut, och sen ska jag bara plocka tillbaka de saker som ska få vara kvar, vilka ska organiseras på ett ändamålsenligt sätt.





En hel del saker ska slängas bort, och en del åker ut på Blocket och på Tradera för att säljas. Det blir många saker ut och inga in där :))


I hemmet i övrigt rensar jag kontinuerligt. Det tar aldrig slut, utan det går alltid att gå igenom köksskåp, bokhylla, lådor, garderob och se på sina saker med nya ögon och fråga sig - tycker jag om det här, använder jag det här, behöver jag det här - och ibland blir svaret nej på dessa frågor och ytterligare saker åker ut. Och i garderoben har jag detox året ut. Inga nya kläder kommer in, om det inte är något som jag absolut behöver. Igår och idag tex blev jag mycket medveten om att jag inte äger några gummistövlar. Mina gamla läckte vatten och slängdes i höstas, och inga nya blev inköpta då. Kanske det blir ett inköp av dessa - ett par klassiska, svarta Hunter. Jag har tröttnat på billiga gummistövlar som spricker och läcker efter bara några månaders användande.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0