Pippi

Vaknade tidigt imorse, delvis av mig själv och delvis av en envist jamande katt som gärna vill dra upp mig ur sängen supertidigt även på söndagar. Han visar ingen respekt för andras vila minsann :)


Jag gillar musik och i mitt huvud snurrar det ofta olika låtar, gärna på repeat så det är samma melodisnutt som går om och om igen. I morse vaknade jag och i huvudet snurrar "här kommer Pippi Långstrump, tjolahopp, tjolahej, tjolahoppsansa" av någon märklig anledning. Dottern är tolv år så det är många år sedan hon och jag
sjöng den tillsammans





Men då kom jag att tänka på en bok som står i bokhyllan, Pippi Power-7 vägar till kvinnlig kraft av Gitte Jörgensen. Jag fick den boken rekommenderad, och köpte den, men när jag började läsa den fastande den inte riktigt hos mig, så jag har fortfarande inte läst mer än något kapitel. Boken handlar iallfall om skapa kvinnlig kraft, och kapitlen har inspirerande rubriker som Inre kraft, Skapande, Passion, Självkänsla, Kreativitet, Nätverk, Njutning. Alla dessa områden intresserar ju mig så boken borde tilltala mig. Men, som genomgående tema i boken använder Gitte Pippi Långstrump som kvinnlig förebild, och tycker vi ska vara lite mer som Pippi. Hon frågar också om du tillhör dom som fastnat i Annika-fällan och är snäll, lydig och bryr dig om vad andra ska tycka och tänka, istället för att lyssna till din inre röst. Budskapet gillar jag, men jag har lite svårt för att hon drar in Pippi Långstrump sida upp och sida ner på ett för mig ganska tjatigt sätt. Om det inte stör dig har du säkert mer glädje av boken än jag.





Gitte Jörgensen har även skrivit böcker om Simple Living, och jag har ytterligare en bok skriven av henne

Den boken tycker jag mycket om, och återkommer till igen och igen. Kanske jag tar mig igenom Pippi Power också och bortser från att det står Pippi på varje sida.....eller så kommer den dyka upp här på bloggen i en utlottning. Är det någon av er som är/varit nyfiken på Pippi Power eller som har läst den? Om du läst den, vad tyckte du om den?

Kommentarer
Postat av: Anna

Nyfiken I am... utlottning, utlottning, utlottning! :)

2011-04-12 @ 07:51:11
Postat av: balansilivet

Ja, det kommer nog en utlottning om boken snart Anna :)

2011-04-12 @ 11:57:17
Postat av: Irene

Jag gillade starkt Pippi-boken ;-), har läst Simple living också och den var helt ok - men jag kan tycka att det är lite jobbigt när man refererar till andra böcker/studier/personer hela tiden ( speciellt när man redan läst dessa också :-) ).

Jag gav Simple living till en kollega, men Pippi-boken har jag i bokhyllan och kikar i då och då :-)

2011-04-19 @ 14:59:14
URL: http://fengshuiblogg.blogspot.com
Postat av: balansilivet

Jag kanske ska ge Pippi-boken en chans till och se om jag orkar mig igenom de första kapitlen, men om det inte går åker den ut på bloggen :))

2011-04-19 @ 15:39:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0