Jakten på lyckan

Har du följt serien Jakten på lyckan med Hanna Hellqvist på SVT? Om inte finns de åtta avsnitten att se på SVT Play, men du får skynda dig. De finns bara kvar till imorgon natt. Varje avsnitt är en halvtimme långt, och Hanna prövar olika lyckostrategier, kollar vad forskare säger (där hon konsulterar Bengt Brülde), tar upp lyckomyter och träffar spännande människor. Serien är intressant och sevärd tycker jag.


Själv hade jag missat sista avsnittet och såg det just på SVT Play. En tittare hade mailat in till Hanna och undrade varför vi var tvungna att komplicera allt. Lycka var enkelt menade hon. Allt vi behöver är något att göra, någon att älska och något att se fram emot. Det ligger mycket i det. Något att göra kan betyda ett arbete eller en meningsfull aktivitet, någon att älska innebär alla sorters relationer och något att se fram emot ger hopp och optimism. Alla dessa delar är centrala i lyckoforskningen.


Tittarna har även fått möjlighet att maila in sina lyckotips. Här får ni ta del av några av dom:

För mig är lycka när jag åker hem till min dotter och träffar mitt barnbarn Alva åtta månader, hennes glädje över att se mig är obetalbar. Den kärlek jag känner för henne trodde jag inte man kunde känna för en unge som inte kommit ur en själv.
Sen att vakna varje dag och veta att jag själv styr hur min dag ska bli, att jag har möjligheten att själv påverka mitt mående.
Annelie

När jag ska gå till bussen på morgonen så ser jag att det är 6 minus ute och att jag antagligen kommer frysa när jag kommer ut, så brukar jag le, öppna dörren och så känns det så mycket bättre. Tänker inte att det är så kallt och jag blir gladare, ett hett tips!
Emma

Om du är snäll mot dig själv blir du automatiskt snäll mot andra, vilket gör både dig o dom lyckliga
Louise

Dans gör mig lycklig!! =) Närhet, skratt, dansglädje, go musik, glada människor. Dans får det att spritta i hela kroppen och då är det helt stört omöjligt att värja sig mot lyckan! =)
Linda

Lycka är att skapa något. Det kan vara en målning, en skulptur, ett broderi, en stickad vante, något snidat i trä, ett naturföremål som bearbetas till ett konstverk, ett skrivet brev-eller helt enkelt en gammal möbel som man målar om, en tapet som man får upp på väggen, ett snickrat vedskjul eller något annat som ger synligt och/eller praktiskt resultat! Kreativitet ger lycka!
Aja

Lycka är att vakna på morgonen och se den man älskar, krypa ner i hans säng och känna värme. Att få en puss och få säga "godmorgon älskling".
Annica

Om du är snäll mot dig själv blir du automatiskt snäll mot andra, vilket gör både dig o dom lyckliga
Louise

Att Uppdrag Granskning finns gör mig lycklig.
Susanna

När jag ska gå till bussen på morgonen så ser jag att det är 6 minus ute och att jag antagligen kommer frysa när jag kommer ut, så brukar jag le, öppna dörren och så känns det så mycket bättre. Tänker inte att det är så kallt och jag blir gladare, ett hett tips!
Emma

Jag är lycklig när jag är i nuet, är helt fokuserad i det jag gör eller inte gör. Att vara ett med naturen och se det vackra som finns på vår jord!
Marie


Champagne är nog ändå lösningen på alla världens problem.
Emelie


Mina bästa lyckoögonblick:
-När man har städat hela lägenheten och kryper upp i soffan med nybakade Scones och en bra film.
-När man sitter ute på västkustens klippor i solen och lyssnar på havet.
-När man jammar med sjukt duktiga musiker och glömmer bort tid och rum.
Britta

-Överraska din kärlek med en 3-rättermiddag emellanåt.
- Sitt ner en liten stund varje dag och tänk på hur dagen har varit och vilka människor du träffat och säg till dig själv att det har varit en bra dag. Då sover man bättre.
- Börja dagen med att snacka med en kompis, peppa varandra till vad ni ska göra idag!
Jeanette


-Försök göra mot andra det du vill att andra ska göra mot dig!
- Sök vinn-vinn-situationer, handlingar som både ökar din egen och en annan persons glädje.
- "Låna ut" ditt öra då och då i möten med andra människor! Nästan alla tycker om att få prata eller berätta, "varav hjärtat är fullt talar munnen". Själv får man inblickar i andras liv och lär sig alltid något.


Vad ger dig lycka?


Kommentarer
Postat av: Anonym

Det finns ett indiskt ordspråk som säger" Den friska har många önskningar men den sjuke har bara en". Jag är väldigt lycklig över att ha en kropp som fungerar .

2011-04-06 @ 20:37:34
Postat av: Carina

Glömde skriva mitt namn.Huvudet fungerar sådär verkar det som.



2011-04-06 @ 20:38:42
Postat av: balansilivet

Jag håller med dig Carina. Att vara frisk och ha en kropp som fungerar som den ska är jag också otroligt tacksam för, men om man tittar på forskningen så kommer hälsa betydligt längre ner än man kan tro på lyckoskalan. Att vara frisk och ha hälsan är något som de allra flesta tar för givet, och inget som ökar lyckokänslan generellt. Man kan också se att de som tex blir förlamade går ner ordentligt i lyckonivå, men efter ungefär ett år är de på samma nivå som innan.

2011-04-06 @ 21:04:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0