Skapa ett miljövänligt hem

På ekolisa.com finns det många bra miljötips att läsa. Ett som fick mig att gå igång var detta:
 
 

Att-göra-listan för ett miljövänligt hem

Ambitionerna stämmer inte alltid med verkligheten och vi har en del kvar att fixa för att få ett miljövänligt hem. Här är att-göra-listan:

  • Ledspotar – Vi har ett hus fullt av spotlights. Det har bara blivit så när vi har renoverat eftersom det kändes modernt och vi ”ändå måste byta innertaken”. En del av de gamla innertaken var plasttak (!). Visst har vi bytt ut en hel det till LED men inte alla, nu har vi köpt hem fler ledspotar men de har inte blivit uppsatta. Det är ju ganska krångligt. Halogen-spotarna blir ju så fruktansvärt heta och det gör det svårt att byta. Det får vi jobba på!
  • El och elektronik – Timers på fler lampor och rätt inställda. På- och avslagbara grenuttag som verkligen används.
  • Badrummet – bort med allt som inte är miljömärkt, numera finns det produkter i alla prisklasser.
  • Bort med hemska IKEA-mattor av risig plastkvalitet. Sonen har en barnmatta som torkat och avger smulor – ofräscht och antagligen inte bra miljö för sonen. Tips på bra mattor mottages gärna!
  • Plastbantning - jag har inte orkat sätta mig in i detta. Det enda jag har ändrat är att jag numera aldrig värmer mat i plastbyttor. Plastbantning behövs både i köket och i barnens rum.
  • Ventilation – Enligt svärfar och han har antagligen rätt, är vår mekaniska fläkt på taket som sköter utsug och ventilation i husen alldeles för stark och behöver justeras. Som det är nu bidrar den antagligen till att det kommer in för mycket kall luft och varmluften sugs

Annars är det mycket vi redan har gjort i huset sedan vi flyttade in 2005 både för att spara energi och miljö:

  • Nya 3-glasfönster
  • Installerat luftvärmepump
  • Ny energisnål tvättmaskin och torktumlare (den senare används sällan)
  • Ny energisnål kyl och frys (vi behövde större)
  • Ny energisnål diskmaskin (den gamla gick sönder)
  • Bytt till snålspolande duschmunstycke
  • Hushållskompost i trädgården där vi slänger allt biologiskt avfall, även kött
  • Grönsaksodling i trädgården i form av två pallkragar  – inte mycket utrymme att odla på, men i den fina kompostjorden som hushållskomposten ger (utblandad med vanlig jord) växer allt så det knakar
  • Kompostkvarn som mal ner grenar till fint kompostmaterial perfekt att blanda med hushållsavfallet – sen vi köpte den har vi dessutom inte behövt åka iväg med nedklippta grenar till återvinningscentralen!
  • Tänkt på miljön när det gäller möbelinköp genom att köpa second hand och bra kvalitet (förutom en del misstag)
  • Istället för att slänga gamla möbler på tippen har de fått ett andra hem via försäljning/bortskänkes på Blocket och andra sajter
 
Detta fick mig att tänka att jag ska också sätta mig ner och göra en lista över de åtgärder jag vill göra på mitt hus för att göra det mer miljövänligt. Jag har målat med miljövänlig färg och jag skulle vilja sätta solpaneler på taket och producera min el själv, speciellt då det är elelement i huset som primär värmekälla, men kompletterat med luftvärmepump och kamin.
 
 
Vilka saker skulle hamna på din att-göra-lista?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0