Vems ansvar?

På Nyhetsmorgon nu på morgonen pratade man om hur mycket en färdigprodukt i mataffären behöver innehålla huvudingrediensen. Som exempel tog man sparrissoppa som bara innehöll 1,5 % sparris (från Kelda och jag har köpt deras kycklingsoppa som innehöll 0,5 % kyckling!!), Pringles chips som innehåller 0 % potatis, guacamole som innehåller 0,4 % avocado.
 
 
 
På Tv ställde programledarna frågan om man får kalla något för sparrissoppa när det nästan inte innehåller någon sparris alls. Och svaret de fick, som så många gånger förut, är att konsumenten har ansvaret att titta på innehållsförteckningen innan man köper något. Där finns alla ingredienser beskrivna i fallande ordning efter hur mycket produkten innehåller. Då kan man välja, eller välja bort, produkten.
 
 
Jag tycker det är fel att man alltid lägger ansvaret på konsumenten. Vilket ansvar har producenten? Och affären? Om jag köpen en produkt i affären som heter guacamole ska jag inte då kunna lita på att den innehåller de saker som guacamole innehåller i alla recept? Jag gjorde en hemma igår som innehöll två avokado, lite chili, limejuice och salt. Varför måste jag ta ansvaret och verkligen kolla på varje produkt i affären om den innehåller det den utger sig för att vara?
 
 
Jag tycker det är självklart att en stor del av ansvaret också ska läggas på producenten, och där har även våra statliga organ ett ansvar anser jag. Om inte potatischips innehåller potatis, vilket för alla är den självklara huvudingrediensen - ska man överhuvudaget få kalla det för chips då?
 
 
Jag tycker även att affärerna har ett ansvar. Vilka produkter köper man in? Jag tror inte att konsumenterna efterfrågar en guacamole som inte innehåller avokado.
 
 
För att vara säker på vad det är vi äter, och vilka ingredienser de innehåller är ju det bästa att köpa råvarorna själv, ekologiska förstås för att undvika bekämpningsmedel och andra kemikalier, och göra det vi äter själva. Men ibland är man bekväm eller har ingen möjlighet att göra allt från grunden, och då anser jag att vi ska kunna lita på attom jag köper en tetra med sparrissoppa så ska den också innehålla sparris.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0