Kortare arbetstid

Gång på gång konstaterar forskare inom olika områden att vi borde arbeta mindre än vad vi gör. Den senaste är Roland Paulsen som i sin forskning konstaterat att vi är väldigt många som på våra arbeten ägnar oss åt "tomt arbete " dvs att tex surfa på nätet, ta rökpauser, samtal med kollegor om privata saker, uträttar privata ärenden osv. Du kan läsa mer här http://www.va.se/nyheter/2014/11/06/roland-paulsen/
 
 
Han menar på att lönearbetet inte är så centralt längre. Att vi kanske behöver tänka om när det gäller arbetet. Den tekniska utvecklinge har gjort att vi inte behöver arbeta så mycket som tidigare, samtidigt som den faktiska tiden på arbetet har ökat. Vad gör vi då på jobbet? Jo, ganska mycket tomt arbete. Enligt hans förslag kanske vi ska tänka om så att tex hyra och kostnad för kollektivtrafik tas bort så behovet av pengar minskar. Politiskt sett är arbetslösheten en viktig fråga, men tänker man kanske fel där?
 
 
 
 
Även andra forskare har lyft upp det här med arbetstiden. Jörgen Larsson som är forskare i Göteborg, och har skrivit boken Rik på riktigt, har tittat på arbetstid och konstaterat att arbeta 75% passar oss bättre än den nuvarande normen med 100 %, som någon en gång har bestämt är lika med 40 timmar i veckan.
 
 
Även lyckoforskare, dvs de som forskar i positiv psykologi har konstaterat att det är andra saker än arbete som ger oss tillfredsställese med våra liv. Att göra något meningsfullt är en viktig del, men det behöver inte vara ett avlönat arbete, utan att arbeta med olika sorters välgörenhet kan ge mycket större livstillfredsställelse. Med mindre arbetstid och mindre behov av pengar frigörs tid för att ägna sig åt tex välgörenhet.
 
 
Vilka tankar väcks hos dig när det gäller olika forskningsrapporter som behandlar ämnet arbete och tid?

Kommentarer
Postat av: Hanna

Jag har själv minskat min arbetstid på lönearbetet till 67.5% för att hinna med hemma och familjen och mig själv. Jag tror inte jag kommer gå upp till heltid någonsin om jag inte blir absolut tvungen. Det är inte värt det. Jag känner det viktigt att jag styr mitt eget liv och min tid som jag vill ha det. Att jag har tid för det som är viktigt för mig. Tid att tänka, tid att vara, tid att känna.

Tror att detta med att jobba deltid är ett kontroversiellt ämne för många. Att man genom detta gör sig skyldig till att vara lat och bakåtsträvande bland annat. Men jag känner tvärtom att jag blir en bättre version av mig själv när jag har tid att ta hand om mig själv och allt annat jag vill ta hand om. Att jag lever ett liv som är överens med mina känslor. Jag tycker det är fler som borde minska sin arbetstid. Då skulle kanske fler äktenskap hålla och det skulle vara färre sjukskrivna olyckliga människor i samhället.

Några tankar från mig om ämnet...

Ha de bra!
/Hanna i Norrköping

2014-12-12 @ 18:39:09
Postat av: Ulla

Jag håller till fullo med det Hanna skrev, lustigt, det är precis som om jag skulle ha skrivit det själv! Jobbar 75% i ett sk låglöneyrke, inga lån har jag någonsin haft, kommer aldrig mer jobba heltid, så pass "farligt" tänker jag leva. Det är värt ALLT för mig! En bättre version av mig själv, jomenvisst!

2014-12-16 @ 15:25:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0