Bloggtips

Jag har hittat en blogg som jag tycker skriver väldigt bra om att leva ett enklare liv, vara sparsam, kunna dra ner på sin arbetstid och sådant som intresserar mig.
 
 
Han som skriver har fokus att kunna sluta arbeta vid 42 års ålder genom att investera pengar han sparar i aktier och sedan kunna leva på avkastningen. Även om man inte har det målet, eller den möjligheten att spara så mycket som de gör varje månad (30.000 kr) så kan alla ta del av deras riktigt bra tips.
 
 
Du hittar bloggen här http://frivid42.com/

Kommentarer
Postat av: Annette

För mig känns den bloggen som ett hån mot alla dem som alltid lever på den nivån dessa bloggare kallar 'supersparande'.
Jag blir mer och mer övertygad om att vi värderar lönearbete alldeles fel och i många fall på tok för högt.
Min önskan som kanske är en utopi är att alla får medborgarlön som går att leva på,samtidigt måste studier vara gratis och kostnaden för välfärd delas lika.
Jag hör till dem som tror att människor kommer att vilja både studera och arbeta trots medborgarlön eftersom vi alla behöver en mening i livet.Däremot kanske en del meningslösa jobb försvinner...eller de förlorar sin mening om man inte tjänar massor på dem (tänker främst på pengabranschen).
Det är människor som är viktiga inte pengar eller döda ting!


Svar: Jag förstår hur du tänker Annette, och visst kan det kännas som ett hån att läsa att någon sparar mer pengar varje månad än vad man själv har i lön. Brutto. Och det är väldigt olika världar vi lever i, ekonomiskt sett och med vilka möjligheter vi har. Men jag tycker ändå att tankarna och en hel del av tipsen går att applicera oavsett vilka ekonomiska förutsättningar man har.Sen kan jag fullständigt hålla med dig om att hur vi värderar arbete är mycket märkligt. Ska det vara mer värt att arbeta med trading på en bank än att ta hand om gamla människor på ett vårdhem? Ser man hur det ser ut i lönekuverten idag så är det ju så det är.
None None

2014-12-28 @ 12:53:10
Postat av: frivid42

Hej Balans i livet och tack för din länkning till min blogg och tack för att du tycker att den är intressant det är alltid roligt att höra.Jag har inte tidigare följt din blogg men nu kommer jag återkomma och se vad du skriver om.

Annette, varför tycker du att min blogg är ett hån mot dem som alltid lever sparsamt? Tror att jag på många sätt delar din åsikt om att vi alla skulle kunna jobba mindre men för mig själv ser jag ingen rimlig möjlighet att vi får en allmän arbetstidsförkortning eller medborgarlön i närtid varför jag "fixar det själv". Jag ser stort värde i att frigöra tid och tror att många skulle skapa mycket gott även utan lönearbete.
Pengar är viktiga för att vi har valt att det är så vi byter saker med varandra i vårt samhälle de är alltså viktiga som verktyg men lika lite som en hammare är de värdefulla för sig själva utan det är vad man gör med dem som är värde. Återkom gärna till min blogg och kommentera och utveckla gärna dina tankar mer där!!

2014-12-30 @ 14:06:45
URL: http://frivid42.com
Postat av: Irene

God fortsättning Ansi!
Och tack för Din fina julhälsning till mig... det är ju så det är - allt behöver, eller vill, man inte dela med hela cyberspace :-)

2015-01-02 @ 13:39:24
URL: http://wangborgshem.se/blogger

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0