Färg och stiltips :)

I Helsinborg bor numera göteborgaren Katarina Ahltin, som bla ger färg och stiltips i GP, och som driver sitt företag Stilstudio i Göteborg. Katarina är väldigt duktig på att dela med sig av sin kunskap. Hon är ofta ute och föreläser på olika ställen runt om i Sverige. Själv var jag och lyssnade på henne på en lunchföreläsning förra hösten, som anordnades av ett nätverk jag är med i. Jag tycker att Katarina på ett enkelt och lättfattligt sätt ger råd kring styling, figursmickrande kläder och allmänt kring stil. Hon arbetar även som personal shopper för den som vill ha hjälp att få till en bra garderob, gärna med få plagg, men som funkar tillsammans och framförallt funkar både i färg och i form på olika personer. Alla är vackra, och ibland behövs det hjälp att visa upp sitt vackraste jag på bästa sätt. Kolla även in Katarinas blogg för massor av tips kring färg och stil. Du hittar den här http://katarinaalthin.blogspot.se/
 
 
I förra veckan hade hon tips kring vårjackor, vad man ska tänka på när det gäller modellen utifrån sin egen kroppsform. Denna vecka har hon utlovat tips kring jeans.
 
 
 
 
 
Nu ska jag berätta lite mer om vilken vårjacka som passar till vilken figur och varför. Som alltid är det viktigt att komma ihåg att vi alla ser olika ut. Det betyder att en viss typ av jacka absolut kan passa till en annan figur än den jag skriver om nedan, allt hänger nämligen på våra propotioner. Är vi korta/långa i livet, var sitter kurvorna osv. Mina råd är menat som en fingervisning och en extra guidning för att hjälpa dig när du väljer modell.

X-figuren som ser ut som ett timglas bör satsa på en jacka som markerar midjan på ett naturligt sätt, bälte eller insvängd jacka är bäst. Bylsigt vid midjan eller mudd är lite sämre.

A-figuren som är nättare upptill kan satsa på en jacka som har deltaljer och annat extra upptill på jackan som breddar och markerar. Volanger nertill breddar baken för mycket.

V-figuren som är bred över skuldrarna passar bäst i en jacka som är ganska enkel upptill. Det är smickrande om den har fickor eller detaljer nertill. Puffärm breddar axelpartiet ännu mer.

H-figuren som är pojkaktig i figuren bör undvika dubbelknäppta jackor i seglarmodell men kan välja en cape som adderar form på ett trendigt sätt. Snedställt eller figursytt & uppknäppt smickrar.

O-figuren ska tänka på materialet och hur jackan helst bör falla från axlarna och neråt. Att det finns möjlighet att justera midjan lite lätt är en fördel. Undvik puffar och extra fluff på magen.

Typiskt för varje vår är att jackorna har färg! Tänk på att välja en färg som smickrar din vinterbleka hy, personer med gråstänk i håret bör till exempel tänka sig för innan de köper en beige jacka då det gyllene beiga inte alltid är smickrande. Känns färgen lite för skarp kan man förvisso alltid trolla bort det med en sjal som får fungera som en liten gräns mellan jackan och ansiktet.

Några extra tips!

En svart jacka fungerar men tänk på hur du kombinerar resten av klädseln för att inte få en allt för vintrig känsla. Personligen tycker jag att en svart jacka kan vara mer praktisk då den känns som ett ganska självklart val längre fram på hösten, en ljuvlig jacka i pastell har jag inte lika sent på året. Tycke och smak får helt enkelt avgöra.

När jag själv köper vårjacka så har jag alltid jobbet i fokus, det är viktigt att den att ha när jag arbetar. När det sedan gäller min fritid så har jag ett par sport-/fritidsbetonade jackor som har fått hänga med från år till år och jag lägger inte så mycket fokus varken på trend eller utseende. Att den är praktisk är det viktigaste.


Kommentarer
Postat av: Carina S

Tack för tipsen från en V figur.

2013-02-23 @ 07:37:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0