Sommar och semester

Sommar och semester är i antågande. Långa lediga dagar, kanske tillbringade på en liten yta som i sommarstuga, i en husvagn, i en båt kan få oss att tänka till vad vi egentligen behöver för att leva ett tillräckligt bekvämt liv. Sommaren kan både inbjuda till att leva enklare, men kan också vara en fruktansvärt dyr historia.


Många gångar vill man så mycket, och jämför sig kanske också med grannen, arbetskamraten eller vännerna som åker på dyra resor, läger etc. Vad gör du i sommar?


Vi kommer i huvudsak vara hemma hela sommaren. Dottern ska iväg på ett läger där ska ägna sig åt sitt stora intresse, musik, sjunga, spela och skriva låtar, i en vecka och själv ska jag under en veckas tid rida extra mycket på ridskolan på deras dagläger, men jag sover och äter hemma. Resten av tiden varvar vi med tid på stranden, tid hemma, kortare och enkla utflykter i närområdet. På så sätt kommer denna sommar inte att bli så dyr. Jag har också tänkt mig att måla och tapetsera hemma, men mest ha tid till att bara vara och ta dagen som den kommer. Svensk sommar är så vacker och jag bor i en otroligt vacker sommarstad med mycket att göra på nära avstånd, så det finns ingen anledning att bege sig härifrån, även om jag älskar Österlen :))





Vad gör du i sommar? Hur lever du ett enklare liv sommartid? Vilka insikter från sommaren tar du med dig i ditt vardagliga liv?


Kommentarer
Postat av: Annica

Jag tror många människor jagar upp sig på semestern för att få ut mesta möjliga till priset att de skulle behöva en semester för att orka gå tillbaka till jobbet. Låter kanske rörigt men jag tror du förstår vad jag menar.

Ha en bra dag / Annica

2012-06-09 @ 09:59:11
Postat av: Irene

Jag skall pröva på min första sommar utan bil, och se vad som händer när livet inte längre bara är att sätta sig och åka... :-)



Låter härligt med en veckas ridläger, det minns jag med glädje från när jag var barn :-)

2012-06-11 @ 09:48:23
URL: http://fengshuiblogg.blogspot.com
Postat av: balansilivet

Annica: Ja, jag tror många människor försöker pressa in för mycket saker under några få semesterveckor. Det är då hela livet ska lysa upp, relationen fungera perfekt och allt man inte hunnit med under året ska göras, och när semestern väl är slut är de det också. Nej, fram för många långa lata dagar som går i varann så man knappt vet vad det är för veckodag :) Varva ner ordentligt!



Irene: Ett liv utan bil är rätt så skönt, kräver en del planering och framförhållning. Men sommaren låter som fel tidpunkt, då det ofta kan bli mer läge för spontana utflykter när solen skiner. Många köper sig ju en sommarbil som de sedan säljer när hösten kommer, men du gör tvärtom ;)

2012-06-11 @ 19:46:19
Postat av: Irene

Ja, jag tänkte att det är lättare att cykla sommartid när det inte är så mycket snö :-)

2012-06-12 @ 07:23:50
URL: http://fengshuiblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0