Ett enklare liv?

Vad menas med minimalism egentligen? En definition kan vara att bli av med det som är onödigt, att lämna plats för det som verkligen ger glädje. Att istället för kvantitet satsa på kvalitet.


Genom att rensa och frigöra energi får vi mer plats till det som är viktigt, till det som ger glädje. Att göra sig av med onödiga saker gör också att stressen minskar.


Det finns fyra grundläggande ideér om ett enklare liv


1. Första steget handlar om att inse att du redan har tillräckligt!

Detta är den första insikten som slår de flesta som vill leva ett enklare liv, mig med. Att inse att vi faktiskt har det vi behöver redan, och mer därtill. Om vi skriver en lista på vilka saker vi behöver för att leva ett fungerande liv skulle den listan inte bli så lång. Lägg sedan till en del saker som ökar vår bekvämlighet, även om de inte räknas som absolut nödvändiga, så inser vi att en hel del saker som fyller våra hem inte fyller några behov.


2. Gör dig av med de saker som du inte använder och inte behöver!



Nästa steg blir att titta över vilka saker du har hemma som du faktiskt inte använder, och som inte fyller några behov. Det mesta av det som du inte har använt det senaste året, eller de senaste åren för sådant som används sällan kommer du troligen aldrig att använda igen, och skulle behovet någon gång längre fram uppstå går det att låna från någon, hyra eller kanske köpa igen.


3. Sluta köpa nya saker som du inte behöver!


Tredje steget för att leva ett enklare liv med färre prylar är att sluta ta in nya saker. Om du köper något nytt, tänk en sak in - en sak ut. Ett sätt att minska sin konsumtion är att vänta några veckor innan man köper något, och se om det bara handlar om lusten att köpa en sak eller om det faktiskt är något som behövs (Jag bestämde mig för att inte köpa fårskinnsvästen, även om den är till halva priset och är hur fin som helst, för jag behöver den faktiskt inte och vet inte hur mycket den skulle användas :))


4. Ta hand om det du redan har!


Det fjärde steget är att vårda de saker du har, vilket förlänger dess livslängd. Varje sak ska även ha sin egen plats i hemmet, ett ställe där den hör hemma. Om alla saker har en bestämd plats blir det lättare att städa undan, och direkt ställa tillbaka det du har använt på rätt plats. De sakerna du har kvar ska vara sådant du använder, gärna ofta, som du blir glad av och som du tycker om. Saker man tycker om tar man också väl hand om ;)




Kommentarer
Postat av: Agneta

På sista tiden har jag nästan oavsett vad jag har läst blivit medveten om att det faktiskt är verkliga personer som har skrivit detta som jag läser. Jag tycker det är så fascinerande att en del har den gåvan och kunskapen att kunna förmedla sig till andra. Du skriver om mycket som intresserar och berör på ett bra sätt. Med denna långa kommentar vill jag komma till frågan om du någonsin har funderat på att skriva en bok och om vad isf. Jag skulle med glädje läsa den :)

Kram.

2012-01-03 @ 17:44:28
URL: http://getasvind.blogspot.com
Postat av: balansilivet

Tack Agneta! Vad roligt att du ställer den frågan :) Från början var min tanke att skriva en bok, men så kände jag att det var lite för mycket att ge sig på. Det kändes stort att skriva så mycket, så det blev en blogg istället :)



Titeln på boken skulle vara Livskraft, och jag har gjort färdigt vad innehållet skulle vara och vad kapitlen skulle heta, sen har det inte blivit mycket mer än ;) Kanske att det blir mer så småningom. Där skulle jag skriva med avstamp i lyckoforskning, och de delarna jag skriver om på bloggen.



Så här tänkte jag mig dispositionen



Kap 2 Vad är lycka?

Kap 3 Hitta din inre styrka

Kap 4 Tankens kraft – vidga dina vyer

Kap 5 Ögonblickets lätthet – att vara i nuet

Kap 5 Skapa energi

Kap 5 Ditt må-bra team – nära relationer

Kap 6 Ditt vackraste jag

Kap 7 Maten och glädjen

Kap 8 En harmonisk miljö

Kap 9 Tid att njuta



Men jag håller på att sätta ihop en helgkurs där jag tar upp de olika delarna, och med olika övningar att göra inom de delarna. Tanken är att den första kursen bli i mars :)

2012-01-03 @ 20:07:33
Postat av: Ann

Väl skrivet! Låter som en spännande kurs!

2012-01-04 @ 18:37:50
Postat av: Hanna

o så bra inlägg om att leva enklare! Skriv en bok! Den kommer att bli jättebra.

2012-01-04 @ 21:41:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0