Härliga Frankrike

Sitter och tittar på bilder från härliga Frankrike. En sak som jag verkligen gillar med Frankrike är hur fransmännen lyckas att göra något som skulle kunna vara så fult, till något vackert och en skönhetsupplevelse. När vi kom till Nice hade vi bokat en hyrbil. Massor av bilar hyrs ut varje dag och de står i stora parkeringshus i flera våningar. Men istället för att vara stora gråa komplex, har de byggt fina broar mellan husen, planterat palmer, satt skön belysning och spelar klassisk musik. Det kändes inte alls som något trist parkeringshus utan var vackert!! Något att ta efter!

Vi hann med massor på våra tre dagar (och fyra nätter) i Frankrike. Efter diverse snurrande och letande efter rätt lägenhet och parkeringplats, uppackning osv så kom vi äntligen ut i den mysiga staden Vence för att äta middag.

Härligt att sitta på en, av otaliga, uteserveringar i en smal medeltidsgränd och njuta av att det var varmt klockan tio på kvällen och att jag hade på mig för mycket kläder :)

Dottern däremot hade anpassat klädseln efter klimatet, linne och jeansshorts, hennes uniform på resan :))

Första kvällen delade vi på en pizza. Mmm, det är ju så här en pizza ska smaka :)

På morgonen när vi vaknade gick vi ner till den närmaste Boulangerie och köpte nybakade croissant och supergoda surdegsbaguetter. (Det tog vi med som lunch också en annan dag och åt med bara vatten till - så gott var brödet :))

Frukosten dukades upp på altanen med bröd, yoghurt, juice, te, färsk frukt och så något som vi alltid köper på våra semestrar - Nutella :)

Första dagen regnade det lite så då passade vi på att åka till Grasse, och kolla en av de tre parfymfabrikerna som finns där, och köpte med oss chokladparfym (!!), cederträolja och en sorts solid parfym som man ska sätta under värmeljus så sprider det sig en väldoft i rummet.

Men regnet slutade och solen visade sig lite grann och vi åkte till Cannes

Där promenerade vi naturligtvis på strandpromenaden La Croisette och lekte filmstjärnor :)

Så läckert med pirer ut i havet med sköna solstolar. I Cannes åt vi även lunch, men här är rätt så dyrt. Stranden i Cannes är jättefin, men för att bada åkte vi vidare till Antibes som kändes lite lugnare.

Andra dagen hade vi redan bestämt att vi skulle åka till Nice och gå på antikmarknad. Där är alltid antikmarknad på måndagar

Mysigt att gå omkring i Nice gamla stad och tittade på allt de sålde, men det enda som lockade oss var faktiskt gamla rostiga nycklar :) Hade jag däremot haft en lägenhet i närheten fanns det några stolar, utesoffa och kristallkronor som jag tyckte var fina

Sen var vi naturligtvis tvungna att promenera även på Nice strandpromenad, Promenade de Anglais

Stora vågor som gjorde att människor blev helt doppade på en gång, och ibland slogs omkull av vågorna

Men då jag inte är så förtjust i klippstranden i Nice åkte vi vidare till Cap Ferrat för dagens bad. Oj, vilka hus, vilken utsikt - så fantastiskt vackert. I viken låg det massor av båtar förtöjda, tillsammans med två stora kryssningsfartyg

Efter badet åkte vi till den medeltida byn St Paul de Vence, konstnärsbyn. Ett av de mysigaste ställen jag varit på. En lisa för själen.

Här stannade vi och gick runt i de mysiga gränderna ganska länge, tills det blev mörkt då vi åkte hem, satte oss på terassen med varsin kopp te, lite kex, Nutella och massor av tända ljus och spelade en omgång Alfapet - där jag fick stryk :((

Tredje och sista dagen hade vi bestämt att vi skulle åka upp i Alperna och leta reda på ett ställe som jag fått rekommenderat av en arbetskamrat och som även beskrivs som en av Provence bästa pärlor. Vi slingrade oss upp för berget på smala vägar och hoppades på att vi inte skulle få möte någonstans. Efter ganska lång tid hittade vi till slut äntligen rätt. Strax efter byn Gilette stannade vi vid Pont de Cerise. Nu var vi i The Canyons i Provence. Så här hade vi tänkt oss att det skulle se ut:

Men då ska man nog vara där tidigare på året. På hösten har mycket av vattnet dunstat bort och när vi kom dit var det lite grundare, brunbeige vatten. Inte riktigt vad vi tänkt oss, men ändå rätt mäktigt. Och vägen dit i sig själv var värd trippen! Men från där vi parkerade bilen var det 2 km rakt ner till ravinens botten - och sen var det ju två kilometer UPP också! Puh, vad jobbigt det var :) Men bra träning.

Trötta och svettiga funderade vi på om vi skulle åka till Medelhavet och bada igen, eller ytterligare en gång till den mysiga byn St Paul de Vence, och det senare vann. Första gången vi var där stängde alla affärer och gallerier strax efter vi kommit dit, men nu strosade vi runt och tittade på konst; målningar, skulpturer och allt möjligt fantastiskt.

På väg hem till Vence låg molnen rätt lågt och vi var nästan över molnnivå

På det hela taget en underbar resa där vi hann med otroligt mycket på bara några dagar, och väldigt varierat - glamourösa storstäder, små bergsbyar, bada i Medelhavet vid mindre stränder i ett par badorter, vandra i Alperna. Det enda jag inte helt gillade var att det var sjukt mycket bilar överallt, jobbigt att köra, lite svårt ibland att hitta parkering som i sin tur var svindyrt. Men att ha en bil ger frihet att åka vart man vill, när man vill och gjorde att vi hann med att se mycket. Annars fungerar det kanonbra med lokala bussar också.

Nu ska jag hålla kvar den sköna semesterkänslan när vi går in i hösten här i Göteborg. Idag ska jag till Liseberg och något de kallar "Livat på landet". Ingen aning om vad det är, men låter intressant. Imorgon är det skördefest på Gunnebo Slott, Jordens Mat med massor av ekologis mat. Dit ska jag :))