To do list



För några dagar sedan skrev jag om hur mycket jag älskar att göra listor. För mig är det också ett stöd för minnet, så jag inte glömmer bort något. När jag har mycket småsaker som jag ska göra, kan jag känna mig stressad just över att jag kanske glömmer bort något. Att då skriva ner allt på en lista gör att jag kan koppla av. Minnet behöver inte längre belastas med alla saker. De finns nedskrivna. Att skriva listor är också ett sätt för mig att skapa struktur och få klarhet i mina tankar.  En av mina favoritbloggare www.fengshuiblogg.blogspot.com skrev ett inlägg just om listor. En viktig aspekt hon tar upp är att inte känna sig stressad över sakerna som står på listan.


Känner du dig stressad över att det är för många punkter kan du antingen prioritera dina olika arbetsuppgifter, en del kanske tom kan strykas. Ett annat sätt är att inte sätta någon deadline för dig själv. Du vet att du ska göra en uppgift, när du har tid över. Det kanske tar en vecka, eller kanske flera veckor, men när du har skrivit ner något har du även gjort dig själv medveten om att det är något du tänker göra. En sak som står på min lista som jag kommer göra någon dag snart är att putsa och fetta in mina skor och stövlar. Det känns inte som någon brådska så jag stressar inte upp mig över det, men har jag tid över så kan jag påbörja projektet.


En annan sak som jag tycker är viktigt, är att inte bara skriva "att-göra-listor" som innebär någon form av arbetsuppgift. Skriv även listor över dina drömmar, vad vill du göra i livet, vad vill du uppleva, vilka drömmar har du? Skriv ner dom, gärna i listform. Denna typ av lista har inte heller någon deadline men innebär att du sätter ord på tankar och drömmar du har. Gör dig själv medveten, och kanske det blir första steget mot något nytt.





I min fina leopardbok har jag många olika typer av listor. Jag har en aktuell att-göra-lista där jag stryker de sakerna jag har gjort, och där jag skriver upp nya saker jag kommer på ska göras. Jag har listor över olika förändringar jag vill göra i mitt hem, rum för rum. Jag har önskelistor för födesedag och jul för flera år tillbaka. Det är ganska roligt att se hur dotterns önskelista såg ut för en sex,sju år sedan :)


En sak som jag kan tipsa om är att även göra en ha-roligt-lista. Vilka saker tycker du är roligt att göra? Om du vill fira och unna dig själv något - vad vill du göra då? Jag och dottern har skrivit en gemensam lista där vi har skrivit upp saker vi tycker är kul att göra tillsammans. Om vi har lust att göra något någon dag, och inte riktigt kommer på vad kan vi kolla på listan vi har gjort och få ideér därifrån. Där står bla spela badminton, femkamp på Liseberg, spela laserdome, rida islandshäst, göra manikyr, pyssla, gå på afternoon tea (alternativt baka själva), gå på universeum, skriva serier, åka till badhuset. Vi kan säkert komma på fler saker att lägga till på vår lista.


Vilka saker vill du skriva på din ha-roligt-lista? I veckan ringde en vän till mig och frågade om jag hade något bra tips på vad man kan göra en vanlig gråtrist torsdag i mars  på egen hand när man tagit ledigt några dagar från jobbet. Min första tanke, och som står överst på min alldeles egna ha-roligt-lista, var en dag på Art garden spa.








Här kan jag tänka mig att tillbringa en ledig dag för mig själv. Först yoga, sen bada lite och sen en skön massage för att avsluta dagen med en härlig måltid och titta ut över havet.


Har du några bra idéer att dela med dig av om vad man kan göra en vardag när man tagit en ledig dag från jobbet??

Kommentarer
Postat av: Awa Gardi - Smakprov på det goda livet

Gött!!

2012-02-08 @ 17:58:50
URL: http://awagardi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0