Nätverk

För mig är nätverk och nätverkande en viktig del, av flera olika skäl. Jag är med i flera olika nätverk. Med jämna mellanrum har dessa nätverk seminarier och föreläsningar. Dessa föreläsningar ger mig så mycket inspiration och energi. Dels lär jag mig alltid något nytt på varje föreläsning och dels blir jag påmind om sådant jag redan vet. Men jag har också märkt att något som är utmärkande för föreläsarna är att de bjuder mycket på sig själv och kryddar med en rejäl dos humor. Skratt är något som höjer lyckokänslan enormt mycket, vilket ger en extra dimension till dessa tillställningar. Den sista, och en viktiga aspekt är den sociala biten. Att träffa människor är något som jag tilltalas av. Ibland är det främmande människor som jag pratar med en stund, och ibland, som ikväll, träffar jag någon jag känner men inte sett på ett tag. Oväntade möten är roligt.


Ikväll har jag alltså varit på en nätverksträff igen i ett nätverk för kvinnligt ledarskap. Grant Thornton har ett nätverk för kvinnliga ledare på flera olika orter i Sverige. I Göteborg hade de ikväll bjudit in Eva Hyllstam Danielsson



Hon är NLP coach ( jag har märkt att många av de föreläsare som jag har lyssnat på genom åren har en coachutbildning). Hon startade sitt första företag när hon var 21 år gammal, och vid 25 års ålder tog hon över det som idag är Sveriges största kontorshotell. Hon höll ett roligt och inspirerande föredrag, och det som fastnade hos mig är att våga göra saker fast man kanske inte riktigt behärskar det man gör. Säg ja till saker, gå utanför dina gränser - och var envis. Ge inte upp om det kommer bakslag. Det gör det nämligen för nästan alla.


I morse på väg till jobbet lyssnade jag på radio som vanligt, och Sofia Wistam sa något som också fastnade hos mig. Hon hade varit i Sälen med familjen och såg hur hennes fyraåring blev euforiskt glad när han äntligen klarade av att åka i liften själv för första gången. Den känslan får barn uppleva många gånger - första gången man klarar av att simma, första gången man klarar att hålla balansen när man lär sig cykla osv.


Som vuxen är det mer sällan man upplever den känslan, och det är viktigt att fortsätta lära sig nya saker, och återigen få känna den där känslan av glädje och stolthet av att klara något.


Ett citat från kvällens föreläsnin som jag skrev upp var "Det är inte för att saker är svåra som vi inte vågar, det är för att vi inte vågar som saker blir svåra". Så våga gå utanför ramarna, gå utanför dina gränser, pröva nya saker. Bli som ett barn på nytt och upptäck världen!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0