Mitt enklare liv

Jag lovade att jag skulle komma med en rapport på vilket sätt jag har gjort mitt liv enklare på senare tid.


- minska sin privata konsumtion

Ja, jag handlar mycket färre saker numera, och tänker efter mer innan jag köper något. Jag vill inte köpa fler sakers om det sedan visar sig att jag knappt använder. Däremot kanske jag inte spenderar mindre pengar än innan, utan jag väljer med omsorg det jag köper. Istället för att handla flera billiga saker som kompensation för det jag egentligen vill ha, köper jag idag färre saker men med bättre kvalitet. Och jag köper det jag vill ha direkt.
 

- minska sin arbetstid

Ja, jag kommer att gå ner i arbetstid från heltid till 80% och väljer då att vara ledig en dag i veckan. Den dagen kommer jag att ägna mig åt morgonyoga, och sen vad jag känner att jag har behov av just då.


- ta fler mobil- och internetfria pauser

Mobiltelefonen använder jag inte särskilt mycket ändå. Jag skickar mest sms från den, och ringer så lite som möjligt, så där blir det inga förändringar. Datorn tillbringar jag en del tid vid, och när jag börjat blogga har den tom ökat. Men numera surfar jag runt väldigt lite.


- titta mindre på tv

TV har varit min akilleshäl, och något jag kan dra ner på betydligt. I mitt hem har ofta TV:n stått på i bakgrunden, även om ingen har tittat. Nu har jag börjat stänga av TV:n när det inte finns något jag vill se, och njuter av tystnaden. Vissa kvällar sätter vi inte på TV.n alls och spelar spel eller läser istället. Att gå så långt som att inte ha någon TV alls kommer jag nog inte komma till, men att börja stänga av TV:n emellanåt är en bra början. Att rationalisera bort en del onödigt TV-tittande är en annan, men jag tycker fortfarande om att varva ner på kvällen med en stunds TV-tittande 


- få mindre reklam

Detta var det första jag började med. Jag tröttnade på att få sådana mängder med reklam i brevlådan, varje dag att jag satte upp en skylt med Reklam nej tack, och får inte ens IKEA-katalogen längre :) Dels tyckte jag det var sådant resursslöseri med dessa mängder reklam, och dels kände jag mig stressad över att inte hinna läsa eller åtminstone bläddra igenom all reklam som kom. Jag missar säkert en del bra erbjudanden när jag inte får reklam längre, men det kan jag leva utan. Jag ska ju dra ner på inköp också :)


- byta och låna saker istället för att köpa nytt

Byta saker är jag dålig på, men jag har inget emot att handla seconhand, vilket blir som en byteshandel, då jag själv lämnar in mycket saker på second hand. Däremot lånar jag gärna saker, och biblioteket är en guldgruva. Vi var där senast igår, lånade nya böcker och tidskrifter. Ibland hyr vi film billigt. Saker jag använder sällan och som kostar en del att köpa lånar jag gärna tex häcksax


- rensa upp hemma

Jag tycker om att röja och rensa, och hemma hos oss är det en pågående process. Jag har röjt överallt. Varenda skåp och låda har gåtts igenom, men då börjar jag på andra rundan. I första omgången var det en del saker jag har svårt för att rensa, och varje gång jag går igenom mina saker är det fler saker som åker ut. Böcker och musik är två saker jag har svårt att rensa bort. Skönlitteratur åker ut nästan på en gång jag läst färdigt dom, men alla fackböcker är det värre med. Vackra trädgårdsböcker, inredningsböcker och annat som jag bara bläddrar i ibland, men jag blir hårdare. Sparar bara dom jag verkligen gillar och resten åker iväg till loppis. Men CD-skivor är nästa område som jag ska gå igenom lite mer.


- flytta till en annan bostad

Jag har bott på samma ställe i elva år nu, och har aldrig trivts så bra någon annanstans som jag gör där jag bor nu, så att flytta är inte aktuellt just nu. Men jag har en dröm om ett litet hus med lantligt läge, nära havet, men inte för långt från stan och skulle det dyka upp ett sådant objekt till rätt pris, är jag redo att flytta. Men tills dess bor jag bra där jag bor


- hitta ett nytt arbete

Ja, jag slutade min projektanställning vid årsskiftet och kommer börja ett nytt arbete i mars, men då på 80%


- köpa fler ekologiska produkter

När jag handlar numera blir de mer och mer ekologiska varor, tex mjölk, ägg, pasta, te, kött ibland, grönsaker. Ekologiska produkter som är bättre för oss människor, bättre för miljön och bättre för djuren känns som en självklarhet för mig, men det får inte kosta för mycket. Vissa varor skiljer sig priset lite väl mycket på och då väljer jag fortfarande det billigare alternativet.


- få mer tid till personlig utveckling

Jag har alltid tagit mig tid för personlig utveckling. Att utvecklas är en del av vårt liv, och en stor del av mitt arbete som psykolog. Jag läste någonstans att det inte finns någon yrkesgrupp som går så mycket utbildningar som psykologer, och jag väljer gärna att gå utbildningar eller läsa böcker som handlar om utveckling av mig själv, lära känna mig själv bättre, men också att lära mig mer som jag kan ha nytta av i mitt arbete. Jag vill också lära mig mer inom olika områden som intresserar mig, men som inte har någon anknytning till mitt arbete, iallfall inte i dagsläget


- skära ner på antalet engagemang i sin kalender

Jag har inte för mycket engagemang, och har aldrig haft egentligen. Jag försöker boka in något roligt varje vecka, att ha något att se fram emot. Ibland kan det kännas som det blivit för mycket tid borta, och för lite tid hemma för att bara vara, men då struntar jag i saker som jag har bokat in och stannar hemma om det är känns som det är vad jag behöver mest. Men, jag är en hemmakatt och behöver ha lite saker inbokat för att ta mig hemifrån


- vara mer ute i naturen

Jag njuter av att vara ute i naturen, och under de tolv åren jag hade hund var jag ute och gick i skogen varje dag, och vid havet regelbundet, men nu när jag inte har hund längre blir det inte lika självklart att komma ut på samma sätt. Jag mår bra av att vara ute, både i skog, med öppna fält och vid havet. En del av min dröm om attbo i ett litet hus handlar om att komma närmare naturen. Att naturen blir en del av mitt liv. Öppna vidder tycker jag om, och jag tror att jag någon gång i mitt liv kommer flytta till Skåne, eller åtminstone skaffa mig en sommarstuga i Skåne


- tillbringa mer tid tillsammans med sina barn och sin familj

Jag tillbringar mycket tid med min dotter, och tycker om att göra saker med henne. Vi har roligt tillsammans, och skrattar mycket ihop. En av de sakerna jag skrev i min målsättning för 2011 är att göra mer saker tillsammans med henne. Vi spelade badminton förra helgen, och det var väldigt roligt. Det kommer vi boka in fler gånger.Jag kände att det vi gjorde ofta ihop var att gå i affärer och sen fika. Jag vill hitta nya saker att göra tillsammans, som inte innebär shopping 


- ha billigare semestrar och mer lediga dagar

Delvis. Att göra semestrarna billiga är inget mål i sig. Jag vill njuta av livet, och i det ingår även en del saker som kostar pengar, men jag vill även kunna hitta nöjen som inte kostar något alls, elle som är billiga. När det gäller semester och lediga dagar varvar jag friskt, billigt och dyrt. Jag läste ett resetips om att ha "randiga veckor" vilket innebar att varannan dag äta billigt, fixa något på hotellrummet och varannan dag kosta på sig lite lyxigar och lite bättre mat. Jag lever nog ett randigt liv :)


- förenkla hushållsarbetet och de dagliga rutinerna

Då jag är enda vuxna i vårt hushåll, och har varit så i elva år, är jag van vid att göra det mesta själv. För att hinna med och orka med allt har jag nog redan förenklat så mycket som går. Jag tycker om att ha det rent omkring mig, jag plockar undan saker direkt när jag använt dom. Var sak har sin plats, vilket gör det enkelt att hitta, och går snabbt att plocka undan. Jag vill ha rent på golven, så dammsugning är viktigt. Däremot bryr jag mig inte så mycket om det är lite damm här och där. Det kan jag leva med. Jag skriver lista över vad som ska handlas, och emellanåt skriver jag matlista för två veckor i taget. Att ha en plan över vad vi ska äta de närmaste dagarna är skönt, och jag behöver inte fundera på mat så ofta. Det innebär också att allt vi behöver finns hemma.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0