Inspirerande dag

Idag har jag haft en skön, avkopplande och inspirerande dag. Jag började med att åka ut till Säröhus på konferens. Jag älskar att vara på det hotellet. Omgivningarna är så vackra, några mil söder om Göteborg, precis vid havet, med utsikt över vatten, kobbar och fyrar.

Hotellet i sig är även det otroligt vackert, och känns ganska lyxigt. I källarplanet har de en fantastisk relaxavdelning. Där började jag med en stund i ett av de fyra jacuzzikaren. Brevid finns det flera olika aromabadsalt att välja på. Ville jag ha en relaxnade, energigivande eller något annat badsalt? Jag hade svårt att bestämma mig, så jag mixade två - avslappnande och uppiggande :) Efter att musklerna fått sig en genomgång av massagestrålarna klev jag ner i det varma vattnet i poolen och simmade ut i utepoolen. Jag gillar känslan av att ligga i varmt vatten, med kall luft runt huvudet. Snön låg kvar och utsikten över det istäckta havet var bedårande. Där hade jag kunnat ligga en lång stund, och bara flutit bort. När jag till slut kände att jag badat klart tog jag en stund i ångbastun, innan jag avslutade badet med en dusch. Även här känner man sig så lyxigt omhändertagen. Det finns tre olika scrubs att peela kroppen med, ansiktsrengöring, hudlotion - ja allt man behöver för att få känna sig lite bortskämd en stund.


Varm och gosig i huden, gick jag upp för trappan och la mig en stund i en av massagestolarna för att njuta av 15 minuters stretchande massage. Några timmars avkoppling, både till kropp, själ och sinne. En heldagskonferens kostar endast 600 kr per person, och då ingår tre fikastunder och en fantastisk lunch. Kanske något att göra tillsammans med väninnorna, om du inte arbetar på ett ställe som åker på konferensresor, eller är arbetslös och vill ha en skön stund? Kanske du tar med dig några övningar jag skrivit om och gör de tillsammans några timmar, äter en god lunch, pratar med varandra och sen tar några timmar i relaxavdelningen



 

 

Kvällen har jag sen tillbringat på en föreläsning som var över förväntan. Mia Börjesson är socionom och coach. Hon har arbetat i 25 år med ungdomar, dels på ungdomsmottagning och dels i skolans värld, både i Sverige och i Norge. Hon hade en föreläsning "I huvudet på en tonåring" ikväll, och jag gillade verkligen hennes sätt att se på ungdomar. Hon hade en positiv syn på ungdomar och utgår från friskfaktorer. Hennes fokus är att hitta ungdomars resurser och väcka hopp, hitta det de brinner för och arbeta vidare mot det. Jag kan verkligen rekommendera hennes föreläsningar om ni får chansen att se och höra henne. Hon har även skrivit en bok, Mästerverk och mirakel, som jag inte har läst, men är nyfiken på. Den handlar om att arbeta med tjejgrupper och tar upp ämnen som självbild, mod, motivation.

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0