Röj och rensa-tips

Ett annat ställe vi sällan tänker på att röja är bland foton - både de som sitter i album, och de som ligger i lådor eller sparade i datorn.

Ta fram alla foton, och gå igenom. Samtidigt som du rensar får du också en riktig nostalgitripp, vilket kan vara både roligt och känslosamt.


Rensa bort alla foton som är suddiga, dåligt exponerade, med avhuggna huvuden - ja alla foton som är alltför dåliga rent tekniskt för att glädja någon. Ta bort foton du har dubletter av (ibland frågar de när man ska framkalla om man vill ha dubletter och jag har sagt ja många gånger, vad jag nu har tänkt att jag ska ha två av allt för). Ta bort alla foton du inte är nöjd med, foton på människor du inte tycker om, från situationer du inte vill minnas.


När jag rensade bland mina foton blev det en stor hög som kunda kastas. Nu finns bara älskade foton kvar. Nästa steg är att organisera dem fint i fotoalbum, antingen organiserade i kronologisk ordning, vilket jag själv föredrar, eller efter olika teman. Tycker du om att pyssla kanske scrapbooking är ett roligt sätt att använda foton.


Nu när vi kan spara foton digitalt, tar de inte lika mycket plats rent fysiskt som foton i pappersformat, men passa på att rensa bland dina foton i datorn också, och organisera dem fint, och även bland foton i mobiltelefonen

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0