Längtan efter våren

Det känns som vintern har varit oerhört lång i år, och jag längtar efter att våren och värmen ska komma snart. I Göteborg idag är det grått ute och termometern visar noll grader. Det låter varmare än vad det varit senaste dagarna, men nollgradigt vid kusten kan vara isande kallt. Jag försöker med ljus och lykta hitta små saker som påminner mig om att våren snart är här. På tisdag är det 1 mars, och mars räknas som en vårmånad. Kanske vi kan räkna med mer vårtecken då?


Vårkläder finns det redan fullt av i affärerna, men för min del känns de inte så lockande än. Det är först när solen och värmen börjar komma som det lockar mig att titta på vårkläder

 



De första lysande tussilagorna ger mig en härlig känsla, men än är det lite tidigt att börja titta efter dom.




Fåglar som sjunger glatt utanför fönstret är ett annat vårtecken för mig. Vissa dagar, särskilt när solen värmer lite, tycker jag mig höra att fåglarna kvittrar lite gladare, men det kanske bara är inbillning?




När körsbärs- och äppleträden blommar är det försommar. Så ljuvligt, och så kortvarigt, men den veckan när allt blommar samtidigt njuter jag i fulla drag.


Det bästa vårtecknet av alla för mig är ändå känslan av att solen värmer. När jag kan ställa mig mot en husvägg och känna att det blir varmt. Ett annat vårtecken som jag minns så väl från när jag var barn är känslan av torrt, lite dammigt grus på vägarna. När jag var mindre brukade det infalla samtidigt med påsklovet. Då fick jag alltid en känsla av att nu, nu är det äntligen vår på riktigt.


Vilka vårtecken väntar du på? Vad är det för saker som, för dig, ger en känsla av att nu är våren äntligen här?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
bloglovin
RSS 2.0